HEADLINES

Lidé, kampaně a události,

o kterých musíte vědět.

4.

1.

Jorg Riommi usedne v čele

poroty ADC Creative Awards

Slovenskem otřásla první

vražda novináře

Redaktor slovenského internetového

portálu Aktuality.sk Ján Kuciak byl

na konci února i se svou přítelkyní Martinou Kušnírovou zastřelen ve  svém

domě. Policie při vyšetřování pracuje

s  nejpravděpodobnější hypotézou, že

vražda souvisela s  Kuciakovou prací.

Před svou smrtí nestihl dokončit článek

rozkrývající vliv italské mafie na  spolupracovníky slovenského premiéra,

daňové podvody a  dotační machinace.

Šlo o vůbec první vraždu novináře v novodobých dějinách Slovenska. V souvislosti s  Kuciakovými texty dostala policejní ochranu česká novinářka Pavla

Holcová, která s ním poslední rok a půl

spolupracovala. Slovenská policie dosud

zadržela sedm lidí včetně podnikatelů

s kořeny v italské Kalábrii, do  vyšetřování je zapojena také česká a  italská

policie, dále pět mezinárodních expertů

včetně jednoho z FBI, pomoc nabídl Europol a britský Scotland Yard. Kvůli případu odstoupil ministr kultury Marek

Maďarič z vládní strany Smer, rezignaci

ohlásili i dva z přímých aktérů Kuciakova článku – premiérova asistentka Mária Trošková a  tajemník bezpečnostní

rady státu Viliam Jasaň. V době uzávěrky MAM ohlásila možnou demisi také

ministryně spravedlnosti, která chce

opustit svou funkci, jestliže do  sedmi

dnů nerezignuje ministr vnitra Robert

Kaliňák (Smer), jehož jméno se také objevuje v různých kauzách. Sám premiér

Robert Fico (Smer) na tiskové konferenci

předvedl milion eur v hotovosti určený

na odměnu pro toho, kdo pomůže odhalit pachatele vraždy. „Ochrana svobody slova a bezpečnost novinářů je naší

prioritou,“ řekl Fico, který se snaží vyhnout jakémukoliv zapletení do kauzy.

Památku zavražděného novináře a jeho

snoubenky uctili v  pátek lidé ve  12 evropských městech i  napříč celým Slovenskem, ať už protestními pochody

nebo jinou, komornější formou.

E

Česká verze Vogue

bude 24. mezinárodní

edicí slavného měsíčníku. Ten čerstvě začal

vycházet v Polsku

a jeho nepříliš povedená první obálka ze

zimní Varšavy se stala

terčem řady internetových parodií.

FF

Jorg Riommi za svou

práci v reklamě získal

na šest desítek mezinárodních ocenění.

2.

Vogue začne vycházet

v češtině, Elle mění vedení

Fabrice Biundo, bývalý manažer vydavatelství Hubert Burda Media nebo Hachette Filipacchi, stojí společně s  Michaelou

Seewald za  nově vzniklou společností

V24 Media, jejímž prvním projektem

bude česká verze módního magazínu

Vogue. Biundo získal licenci od vydavatelství Condé Nast International. Český

Vogue bude mít tištěnou i digitální verzi,

čtenářům se stylově představí v  srpnu.

Tehdy Vogue vydává stěžejní zářijové

číslo, nejobsáhlejší vydání celého roku

a  událost tiskového trhu. Ze světových

módních magazínů dále na českém trhu

působí Elle (od  roku 1994) a  Harper‘s

Bazaar (od  roku 1996). Právě Elle bude

mít od  května nového šéfredaktora Petra Matějčka, který dosud vedl magazín

Proč ne?!, lifestylový měsíčník Hospodářských novin. Spekuluje se, že bývalá

šéfka Elle Andrea Běhounková povede

právě českou edici Vogue.

3.

Ústavní soud se zastal

dTestu proti výrobci Aquily

H

Zavražděnému novináři Jánu Kuciakovi

bylo 27 let.

Až k Ústavnímu soudu se dostal spotřebitelský test balených neperlivých vod,

který už v říjnu 2009 vydal časopis dTest.

Společnosti Karlovarské minerální vody

vadilo, že u její Aquily se objevil černý

trojúhelník kvůli těsně překročeným

hodnotám sodíku. Žádala omluvu za zásah do dobré pověsti. Časopis původně

spor prohrál, odvolací soudy mu pak ale

daly za pravdu kvůli důrazu na ochranu

spotřebitele a svobodu projevu. Výrobce

vody se obrátil na Ústavní soud, ten ale

rozhodl, že kritiku od sdružení na ochranu spotřebitelů není možné v zásadě chápat jako pomluvu. Stížnost tedy zamítl.

Kreativní šéf přední rumunské agentury Publicis Romania Jorg Riommi bude

předsedou poroty letošních ADC Creative

Awards (dříve Louskáček.) V reklamě se

pohybuje už víc než 15 let, nejdéle pracoval na  kreativních pozicích v  agentuře Saatchi & Saatchi, kde prošel řadou

jejích světových poboček. V  porotě dále

usednou Atila Martins (Fallon), Daniel

Friš (Kaspen/JvM), Dejan Štajnberger

(VCCP), Giulio De Blasio (Mustard), Iva

Hadj Moussa (McShakespeare), Klára

Palmer (McCann), Lenka Slovák Bónová

(Respect APP), Martin Jaroš (Ooredoo),

Neil Johnston (Touch Branding), Ondřej

Zvolský (WMC Grey), Petra Ondřejková

(Amazing Production) a  Richard Stiebitz (Wunderman). Registrace je otevřena

do 15. března.

5.

V internetové reklamě se

protočilo 23 miliard korun

Objem internetové inzerce v Česku loni

přesáhl 23 miliard korun. Oproti roku

2016 jde o 18procentní nárůst. Vyplývá

to z  průzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro Sdružení

pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje

agentura Median. Nejvíc zadavatelé investovali do display reklamy a reklamy

ve  vyhledávání, která zároveň nejvíce

rostla (asi o čtvrtinu). Co se týče způsobu nákupu inzertního prostoru, rostl

programatický nákup display reklam.

V něm se také víc než loni dařilo nákupu

v aukcích v reálném čase (RTB). Očekávání na  další rok jsou opět optimistická, účastníci předpokládají, že on-line

reklama poroste v  roce 2018 o  dalších

13 procent na 26,4 milliard korun. V celkových reklamních výdajích ve všech

mediatypech připadá na  on-line reklamu víc než pětinový podíl.

3