EDITORIAL
ON-TRADE
Konečně vale stravenkám
HOSPODÁM SE POMÁHÁ
VĚCI Z DRUHÉ RUKY V MÓDĚ Secondhandový trh roste rychleji než tradiční maloobchod a jen tak něco ho nezastaví. Lidé už se za nákupy nestydí, vidí je jako přednost.
E-COMMERCE
str. 10 –15
SEZNAMU SE ZA KRIZE DAŘILO Nepřišel jsem dělat revoluci, ale evoluci. Mojí misí je dovzdělat obchodníky, aby byli pro klienty partnery, říká Tomáš Búřil.
ONLINE MÉDIA
str. 6 –7
VRACÍME SE K LEPŠÍM ČÍSLŮM Hledáme další cesty, jak oslovit ty správné cílové skupiny, říká k situaci v novém normálu generální ředitel Kofola ČeskoSlovensko Daniel Buryš.
ON-TRADE
str. 8 –9
Lidé budou ve výdajích opatrnější, ač dvě třetiny Čechů nečeká snížení příjmů, ukazuje rozsáhlý průzkum společnosti Incomind. str. 22–23
PODPOŘIT ZNAČKU POHÁDKOU Projekt Audiosbírky pohádek do auta pro koncern Volkswagen vybírá příběhy podle cesty. Získal šest stříbrných lvů na Cannes Lions. str. 24–25 24 –25 Foto na titulní straně: VOJTĚCH RESLER
CASE STUDY
JAK SE ZMĚNILO UVAŽOVÁNÍ
SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ
str. 16 –17
Technologický pokrok postupuje často eliminací prostředníků a zprostředkovatelů služeb, které lze využitím moderních technologií v řadě případů obejít, stávají se nadbytečnými. V drtivé většině vede jejich omezení k lepším cenám a službám pro spotřebitele. Podobně je tomu i nyní v případě papírových stravenek. Minulý týden podpořili poslanci v prvním čtení daňový balíček, který počítá s možností náhrady stravenek nezdaněným finančním paušálem. Pokud bude schválen, zaměstnanci by od příštího roku kromě stravenek dostávali od zaměstnavatele peníze na účet. Chce se mi zvolat: „Konečně!“Politická reprezentace se tak po mnoha letech odhodlala nabourat velice výnosný byznys trojlístku hlavních hráčů na stravenkovém trhu. Stravenky totiž mají omezenou platnost a pokud je lidé neutratí nebo si je restaurace nestihne včas nechat proplatit, jde celá hodnota vydavatelské firmě. Každoročně takto francouzské firmy Up, Sodexo a Edenred získaly „zadarmo“ sumu kolem 150 milionů korun, propadlé stravenky tvořily až pětinu jejich zisku. Za deset let jde o 1,5 miliardy čistého zisku jen z nevyužitých stravenek. Hezká vata!
S penězi podobná praxe naštěstí nehrozí. Argument těchto firem, že se změna projeví menším počtem hostů v restauracích, je úsměvný. Podle průzkumu Asociace hotelů a restaurací si 70 procent z těch, kdo stravenky přijímají, myslí, že peněžní alternativa nepovede k úbytku hostů. Stravenky odpovádají navíc jen asi 15 procentům tržeb restaurací. Stravenky je tolik netrápí, aktuálně se potýkají hlavně s problémy pramenícími z absence turistů, na což jsme se zaměřili v rámci hlavního tématu tohoto čísla. Oproti předpokladům sice zatím tolik restaurací nezavřelo, ale jejich tržby se stále pohybují na polovině „normálu“. Nepřidalo jim ani špatné červnové počasí, takže zatím moc nefungují ani zahrádky. Skutečný rozsah „zkázy“ se projeví až na podzim, počty zavřených hospod a barů mohou přibývat. S nedostatkem hostů pomáhají hospodám i nápojářské firmy. Poskytují vybavení zdarma, ale i marketingovou i finanční podporu. Přeji příjemné a inspirativní čtení! Pavel Hejkrlík redaktor
Číslo týdne
49 mil.
videí odstranil TikTok v průběhu druhé poloviny loňského roku kvůli nenávistnému a násilnému obsahu. Informaci zveřejnil minulý týden ve své zprávě o transparentnosti. Pro srovnání YouTube odstranil za stejné období 14,7 milionu videí. 03
Po koronakrizi otevřelo více restaurací, než se očekávalo. Hostů je ale stále málo, svými kampaněmi je pomáhají shánět i nápojáři.