Marketing & Media
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

SOV pomáhá lépe investovat do kampaní na podporu znalosti i zvažování značky

Ⓣ David Vurma, Acomware 

Vědět, jak přemýšlí konkurence a jak vynakládá prostředky na reklamu, je pro firmy v marketingu zásadní výhodou. 

Právě o to se před lety snažila metrika Share of Voice (SOV), která počítá podíl značky v reklamním prostoru. Schopnost jejího přibližného měření však byla omezená spíš na tradiční média, což vedlo k neúplným a zpožděným údajům. Nebylo moc možností, jak určit granulaci cílových skupin, natož jejich zásah, sběr dat mnohdy probíhal ručně a menší firmy měly kvůli vysokým nákladům obtížný přístup k přesným informacím. To se změnilo v roce 2022 s přístupem k inzertním datům firem ze sociálních sítí i od reklamních platforem díky evropskému Aktu o digitálních službách. 

❜❜Při investování do kampaní na podporu znalosti či zvažování značky je zcela zásadní frekvence a celkový dosah.

SOV je zásadní ve chvíli, kdy chcete dynamicky růst, protože tehdy musíte být vyšší než Share of Market (SOM). Měli byste tak investovat nejen do výkonnostního marketingu, ale i do kampaní v rámci vyšší části marketingového trychtýře, zaměřených na budování povědomí a zvažování. Je vidět, že firmy, které tíhnou výhradně k performance marketingu, časem ztrácejí tempo růstu a případně podíl na trhu. Proto jsem rád, že máme k dispozici další nástroj, který nám i klientům pomáhá v rozhodování při investici do těchto typů kampaní. 

Pro metriku SOV je zásadní určit celkový objem komunikace daného segmentu. Data pro výpočet získáváme především z Ad Transparency knihoven, které musely online platformy povinně zřídit. Vidíme například, jakou na Facebooku realizovala konkurence inzerci, včetně jejího přesného zásahu i rozložení do cílových skupin. Známe tak nejen význam dané investice ve srovnání s celkovým zásahem, ale i konkrétní kreativy i jejich publikum. A díky vlastním algoritmům pak přepočítáváme zásah na imprese a pomocí benchmarků CPM na úrovni podtypů inzerce i jejich kombinací dokážeme extrapolovat výdaje na reklamu. 

Veškerá data pak umíme zobrazit buď v rámci jednotlivých tržních kategorií, nebo na základě klíčových slov – třeba všechen obsah v segmentu automotive nebo inzeráty se slovem půjčka. Komponenta nám pak ukáže všechny výdaje versus počet kreativ, na koho jsou jednotlivé inzeráty cílené či koho reálně zasahují. Data mají klienti flexibilně dostupná v rámci Looker Studia a přepočet probíhá na denní bázi. 

Na úspěch brand „awareness“ a „consideration“ kampaní má zcela zásadní vliv jejich frekvence a celkový dosah. Nevystačíte si jen s tím, že chcete na YouTube investovat dva miliony – potřebujete vědět, jaký tvoří podíl na inzerci pro danou cílovou skupinu v daném období. Taková data však dnes můžete mít už za tisíce korun měsíčně, což je dostupné i pro menší firmy. Když totiž netušíte, že konkurence u stejné audience investuje více, nemusí vaše kampaň uspět. Vždy ale záleží i na konkrétní pozici značky v daném segmentu, proto je SOV ideální kombinovat s kvalitním výzkumem značky. ■ 

40/2024
Marketing & Media 40/2024

Časopis Marketing & Media je prestižním a vlivným oborovým médiem. Věnuje se byznysové komunikaci, reklamě a médiím. Každý týden přináší exkluzívní rozhovory se zajímavými osobnostmi z branže a s těmi, kteří zodpovídají za marketingové rozpočty. Obsahem inspiruje, odhaluje trendy a podporuje kritickou diskuzi. Aktuální vydání je k dispozici v digitální podobě. Budeme rádi, když si tištěnou verzi předplatíte.

9/30/2024

PředplatitUkázka

Nenechte si ujít

Téma čísla: Společenská odpovědnost | CSR ve sportu je víc než jen charita

Téma čísla: Společenská odpovědnost | CSR ve sportu je víc než jen charita

Zatímco mnohé značky se teprve učí, jak efektivně využít sportovních partnerství, jen hrstka je už o krok dál. Podporou CSR aktivit svazů a klubů mohou pomoci nejen dobru, ale i svým brandům.

11/2025

Papírové ubrousky otevřely cestu k lidem

Papírové ubrousky otevřely cestu k lidem

Nápaditý a velice účinný nosič sdělení zvolila agentura VML pro oslovení těžko dostupných komunit.

11/2025

Téma čísla: Zákaznická zkušenost | Značky hledí do propasti, za niž si mohou samy

Téma čísla: Zákaznická zkušenost | Značky hledí do propasti, za niž si mohou samy

Jak zvrátit propad v důvěře zákazníků, jenž vzniká nesouladem mezi příslibem značek a reálnou zkušeností, kterou lidem dopřávají?

08/2025

AI mění nejen kreativní proces, ale i roli marketérů

AI mění nejen kreativní proces, ale i roli marketérů

Klíčem není jen používání umělé inteligence, ale také správná volba platformy, zaznělo na AI Restartu.

08/2025

Téma čísla: Kinoreklama v nové éře | VOD není pro „biják“ zabiják

Téma čísla: Kinoreklama v nové éře | VOD není pro „biják“ zabiják

Ač se kinoreklama promítá do celkových mediálních výdajů jen nepatrně, dokáže značkám odvést stále výbornou službu. Růst streamovacích platforem totiž kina zasáhl méně, než by se možná čekalo.

06/2025

Se Suchým únorem roste i zájem o nealko alternativy

Se Suchým únorem roste i zájem o nealko alternativy

Výzva láká stále více lidí i značek, pro které je kromě podpory zdravého životního stylu i byznysovou příležitostí.

06/2025

Téma čísla: Influencer marketing jako placený kanál | Nakopnout influencery je efektivní

Téma čísla: Influencer marketing jako placený kanál | Nakopnout influencery je efektivní

Rozpočty značek na influencer marketing i tento rok rostou. Některé z nich navíc alokují část mediálních investic na takzvaný „boosting“ obsahu tvůrců. Tento trend začíná být takřka nevyhnutelný.

03/2025

V krizi nemáte moc prostoru vymýšlet nějaké zázraky

V krizi nemáte moc prostoru vymýšlet nějaké zázraky

Při krizi musíte informační prostor dostatečně rychle zaplnit pravdivými informacemi, jinak ho začnou plnit fámy a spekulace, říká Jan Patawa z MV ČR.

03/2025

Nepřehlédněte další vydání

© 2025 Forum Media, s.r.o.

Františka Křížka 362/1

170 00 Praha 7

IČ: 06754066

DIČ: CZ06754066

www.mam.cz

predplatne@mam.cz

+420 735 707 420, 9.00–18.00

Sending statistics …

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: easyReading

--==[ RUN ]==--

Marketing & Media: theme set to 8881

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r40/appLogo-48.png

 r40/pubLogo-56.png

 p56/vth473917-1.jpg

 p56/vth513225-1.jpg

 r40/vth509357-0.jpg

 r40/vth509372-0.jpg

 r40/vth505567-0.jpg

 r40/vth505579-0.jpg

 r40/vth500924-0.jpg

 r40/vth500935-0.jpg[p1]

 r40/vth497596-0.jpg[p1]

 r40/vth497604-0.jpg[p1]

 r40/vth493414-0.jpg[p1]

 i9521/vth473948-1.jpg

 i9521/vth473950-1.jpg