▲

Ministr Tomáš Petříček,

nečekaná hvězda vládní

komunikace.

Je srozumitelný,

a to mu stačí.

EDITORIAL

Čísla

a úsměvy

Zařekl jsem se, že se budu o některých zlých

a nepěkných věcech pokoušet psát co nejméně

a když už to bude muset být, nebudu do veřej‑

ného prostoru vypouštět některá jména. Občas

si připadám jako admirální generál Alladín,

který nechal slova pozitivní a negativní nahradit

slovem alladín, ale aspoň je legrace.

Koukejte: „Majitel černého štěněte německé‑

ho ovčáka jménem Tango se rozhodl, že ohodno‑

tí ministryně a ministry vlády, které předsedá,

když právě nespí, nenavštěvuje syna na Krymu

nebo nepřelévá cash do holdingu, který mu

nepatří.“

Mohl bych samozřejmě napsat to jméno, ale

proč ho zbytečně vyslovovat, že ano. Každo‑

pádně přišla chvíle si ministryně a ministry tak

trochu ohodnotit. Z hlediska komunikace, na víc

si samozřejmě netroufám.

Od ministra kultury bych čekal trochu

více schopnosti a vůle oslovit kulturní obec.

„Kumštýři, vážím si vás, bez vás bychom nebyli.

Dalo to práci, ale nakonec jsem pro vás z Babiše

vymlátil skoro miliardu.“

Nazdar bazar, ne?

Politická komunikace přece musí být přede‑

vším jednoduchá a přímočará. Staněk by se mohl

poučit třeba u vládního i stranického kolegy

Tomáše Petříčka. Tento mladý sociální demokrat

je jednoznačnou hvězdou komunikace na sociál‑

ních sítích právě díky tomu, že se nesnaží udělat

dojem tím, kolik čísel a odborných termitů je

schopen nacpat do jednoho tweetu.

Očividně se mu to vyplácí, přičemž mu

obří službu svými nenávistnými tirádami dělá

Jiří Ovčáček, který je pro Petříčka hejtrem

k nezaplacení.

VRCHNÍ KULTURNÍ ÚČETNÍ

KIM ČONG SCHILLEROVÁ

Jednoznačnou hvězdou posledních dní je

ministr kultury Antonín Staněk. Tento sociální

demokrat vypouští na Twitter věci, které jsou

vzorem komunikační odpudivosti: „Dnešním

rozhodnutím dojde k posílení Programu státní

podpory profesionálních divadel, orchestrů

a sborů o 60 mil. Kč na 220 mil. Kč, tj. o 37, 5 %

a Programu státní podpory festivalů profesionál‑

ního umění o 40 mil. Kč, tj. o 48, 8 %.“

Věřili byste tomu?

A co teprve tohle: „Dnes jsem podepsal roz‑

hodnutí, kterým se posilují finanční prostřed‑

ky do ukazatele Kulturní služby, živé umění

o 114 242 994 Kč, tj. navýšení schváleného roz‑

počtu o 15,4 % na celkovou částku z 743 mil. Kč

na 857 242 994 Kč.“

Zcela svébytnou komunikační kategorii si pro

sebe dokázala vytvořit ministryně financí Alena

Schillerová. Ta dokázala vyhlášenou marketin‑

govou mašinérii hnutí ANO posunout na neče‑

kanou úroveň. Ať se děje co se děje, Schillerová

se nechá nafotit s nezbadatelným úsměvem.

Usmívá se například nad knihou Na volné noze –

nejspíš se jí hlavou honí myšlenky na to, jak ještě

by se dala živnostenská střední třída pokosit.

Usmívá se u hrobu Jana Palacha. Usmívá se…

Nic proti úsměvům, žijeme v době dostatečně

smutné na to, aby každý jeden měl cenu. Paní

ministryně ale svou pozitivnost dovedla až do

stádia, kdy její usměvavé obrázky lidé na sociál‑

ních sítích sbírají a přirovnávají je k nedostižné

kolekci „Kim Čong Un se dívá na věci.“

Paní Schillerová a pan Staněk jsou podivnými

extrémy této přemarketingované doby. Staněk

komunikuje nesrozumitelnou záplavou dat.

Schillerová komunikuje, aniž by cokoliv sdělova‑

la. Děsivé na tom, je, že politikové by tu měli být

od toho, aby udávali směr, jímž se bude ubírat

budoucnost.

Takže 582638 86786 0978, 444 a úsměv,

přátelé!

03

Foto: ČSSD

Ondřej Fér

šéfredaktor