HEADLINES
6.
Česká reklama má v Cannes
poprvé tři porotce
Vrcholný manažer
Vltava Labe Media
Petr Marek je nyní
i předsedou správní
rady Unie vydavatelů.
V porotách nejprestižnější soutěže komerční komunikace Cannes Lions letos poprvé zasednou tři zástupci české
reklamy. Už podruhé bude v porotě
kreativní ředitelka Young & Rubicam
Praha Tereza Svěráková, která během
posledního roku prošla porotami pěti
nejprestižnějších světových festivalů
reklamy. Na Azurovém pobřeží bude
v červnu jedním z hodnotitelů kategorie Industry Craft Lions. Další dva čeští
zástupci budou mít premiéru. Kreativní
ředitel DDB Praha Radouane Hadj Moussa usedne v komisi kategorie Brand
Experience & Activation Lions a group
creative directorka agentury McCann
Prague Klára Palmer bude v Cannes posuzovat Direct Lions. Festival do porot
většinou zve tvůrce, kteří v jeho soutěži už nějakým způsobem uspěli. Zatím
českou reklamu kromě Terezy Svěrákové zastupovali Jihoafričan Basil Mina
(za Leo Burnett) a Brazilec Jaime Mandelbaum (Y&R).
Tereza Svěráková (vlevo), Radouane Hadj
Moussa a Klára Palmer
budou hodnotit práce
v Cannes.
8.
Netflix je největší zábavní
společností na světě
7.
Z webů možná zmizí lišty
informující o cookies
České e-shopy, internetová média, ale
ani marketingové projekty už nebudou
muset vynucovat souhlas uživatele se
zpracováním cookies, tedy dočasných
technických dat identifikujících konkrétní počítač. Dnes se tak nejčastěji děje
prostřednictvím překryvných lišt a vyskakujících oken na webech. Povinnost
získat vědomý souhlas uživatele se zpracováním cookies vzešla před několika
lety z evropské směrnice, a v praxi se ukázalo, že uživatelé výzvy vesměs ignorují.
Se zrušením této povinnosti počítá návrh
Úřadu pro ochranu osobních údajů, který
do konce června sbírá připomínky odborné veřejnosti. Doporučení má překlenout období, kdy už platí GDPR, ale ještě
zároveň není finálně schválená směrnice
ePrivacy. Úřad se přiklání k výkladu, že
souhlas uživatele nemusí mít podobu odklikávání různých oken a lišt. Odmítnutí
cookies je totiž možné nastavit v každém
prohlížeči. „Toto nastavení lze považovat za souhlas se zpracováním osobních
údajů. Prohlížeč je nástrojem zprostředkování souhlasu,“ píše se v dokumentu.
„Je právně-filozofickou otázkou, jak moc
jsou v dnešní době lidé způsobilí nastavit
si v prohlížeči režim zpracování cookies
a jak moc se to dá skutečně považovat
za aktivní souhlas. V každém případě
jsme jak my, tak asi i zástupy marketérů
rádi, že úřad svým vyjádřením prakticky
vychází vstříc on-line marketingu 21. století,“ komentuje návrh Petra Dolejšová
z advokátní kanceláře eLegal.
Pokud máte prohlížeč
nastavený na přijímání cookies, má se za to,
že s nimi souhlasíte.
Tržní hodnota Netflixu, společnosti
na poskytování filmového on-line vysílání, vzrostla na 153 miliard amerických
dolarů a překonala tak i firmu Disney.
Netflix se díky tomu stal nejcennější
zábavní společností na světě. Firma se
za posledních několik let rozrostla o miliony předplatitelů po celém světě. Její
úspěch mimo jiné dokazuje, že sázka
na původní obsah – třeba seriály „Stranger Things“ nebo „Orange Is the New
Black“ – se vyplatila. Walt Disney přestane od příštího roku Netflixu dodávat
nové filmy a spustí vlastní streamovací
služby pro rodiny. Podle analytiků má
však Netflix velký náskok a pro tradiční
mediální firmy bude těžké ho dohonit.
Za první čtvrtletí tohoto roku získal Netflix 7,4 milionu nových odběratelů a jeho
příjmy meziročně stouply o 43 procent
na 3,7 miliardy dolarů. Akcie firmy v reakci zpevnily o více než šest procent,
přičemž za letošní rok už stouply o více
než 60 procent. Netflix tržní kapitalizací
překonal i největšího amerického kabelového operátora Comcast, pod kterého
patří televize NBC. Tržní hodnota Comcastu je 145 miliard dolarů.
9.
Petr Marek ve vedení Unie
vydavatelů
Správní rada Unie vydavatelů na svém
zasedání zvolila Petra Marka z vydavatelství Vltava Labe Media (VLM)
do funkce předsedy. Manažer zároveň
povede sekci deníků. Nahradí tak Jiřího
Bareše z Borgisu, který na funkci nedávno rezignoval. Sekci časopisů nově vede
Tomáš Tkačík z Business Media CZ,
který na konci dubna rezignoval na post
prezidenta Unie vydavatelů. Kariéra nového předsedy správní rady Petra Marka
byla léta spojena s vydavatelstvím Mafra, kde zodpovídal za obchod. Pak byl
výkonným ředitelem vydavatelství Strategic Consulting a dnes je obchodním
ředitelem Vltava Labe Media. Od května souběžně řídí divizi Deník, pod níž
spadá stejnojmenná síť regionálních
novin. Unie vydavatelů dále chystá nové
stanovy zjednodušující vnitřní strukturu a procesy rozhodování. Rozhodovat
o nich bude příští valná hromada.
10.
Světové weby kvůli GDPR
odřízly uživatele z EU
Evropské nařízení GDPR, které platí
od pátku 25. května, zamotalo hlavu
i světovým webům. Musí se mu totiž přizpůsobit, pokud poskytují služby obyvatelům Evropské unie. Pro některé z nich
to představovalo tak velký problém, že
raději evropské uživatele úplně odřízly
anebo jim nabízejí jen základní informace bez jakékoliv grafiky nebo komfortních funkcí. Americké veřejnoprávní rádio NPR například uživatele, kteří
nesouhlasí se stávajícími podmínkami
webu, přesměruje na textovou verzi stránek připomínající internetový pravěk.
Mediální skupina A+E, pod kterou patří například stanice History Channel,
zobrazuje návštěvníkům z EU hlášení,
že web pro ně není dostupný. A aplikace
Instapaper pro ukládání článků na později už nefunguje v EU vůbec.
4
MAM_2018_22_page_04-05.indd 4
5/25/2018 5:39:50 PM