HEADLINES

6.

Česká reklama má v Cannes

poprvé tři porotce

Vrcholný manažer

Vltava Labe Media

Petr Marek je nyní

i předsedou správní

rady Unie vydavatelů.

V  porotách nejprestižnější soutěže komerční komunikace Cannes Lions letos poprvé zasednou tři zástupci české

reklamy. Už podruhé bude v  porotě

kreativní ředitelka Young & Rubicam

Praha Tereza Svěráková, která během

posledního roku prošla porotami pěti

nejprestižnějších světových festivalů

reklamy. Na  Azurovém pobřeží bude

v  červnu jedním z  hodnotitelů kategorie Industry Craft Lions. Další dva čeští

zástupci budou mít premiéru. Kreativní

ředitel DDB Praha Radouane Hadj Moussa usedne v  komisi kategorie Brand

Experience & Activation Lions a group

creative directorka agentury McCann

Prague Klára Palmer bude v Cannes posuzovat Direct Lions. Festival do  porot

většinou zve tvůrce, kteří v jeho soutěži už nějakým způsobem uspěli. Zatím

českou reklamu kromě Terezy Svěrákové zastupovali Jihoafričan Basil Mina

(za  Leo Burnett) a  Brazilec Jaime Mandelbaum (Y&R).

Tereza Svěráková (vlevo), Radouane Hadj

Moussa a Klára Palmer

budou hodnotit práce

v Cannes.

8.

Netflix je největší zábavní

společností na světě

7.

Z webů možná zmizí lišty

informující o cookies

České e-shopy, internetová média, ale

ani marketingové projekty už nebudou

muset vynucovat souhlas uživatele se

zpracováním cookies, tedy dočasných

technických dat identifikujících konkrétní počítač. Dnes se tak nejčastěji děje

prostřednictvím překryvných lišt a  vyskakujících oken na  webech. Povinnost

získat vědomý souhlas uživatele se zpracováním cookies vzešla před několika

lety z evropské směrnice, a v praxi se ukázalo, že uživatelé výzvy vesměs ignorují.

Se zrušením této povinnosti počítá návrh

Úřadu pro ochranu osobních údajů, který

do  konce června sbírá připomínky odborné veřejnosti. Doporučení má překlenout období, kdy už platí GDPR, ale ještě

zároveň není finálně schválená směrnice

ePrivacy. Úřad se přiklání k výkladu, že

souhlas uživatele nemusí mít podobu odklikávání různých oken a lišt. Odmítnutí

cookies je totiž možné nastavit v každém

prohlížeči. „Toto nastavení lze považovat za souhlas se zpracováním osobních

údajů. Prohlížeč je nástrojem zprostředkování souhlasu,“ píše se v dokumentu.

„Je právně-filozofickou otázkou, jak moc

jsou v dnešní době lidé způsobilí nastavit

si v prohlížeči režim zpracování cookies

a  jak moc se to dá skutečně považovat

za  aktivní souhlas. V  každém případě

jsme jak my, tak asi i zástupy marketérů

rádi, že úřad svým vyjádřením prakticky

vychází vstříc on-line marketingu 21. století,“ komentuje návrh Petra Dolejšová

z advokátní kanceláře eLegal.

Pokud máte prohlížeč

nastavený na přijímání cookies, má se za to,

že s nimi souhlasíte.

Tržní hodnota Netflixu, společnosti

na  poskytování filmového on-line vysílání, vzrostla na 153 miliard amerických

dolarů a  překonala tak i  firmu Disney.

Netflix se díky tomu stal nejcennější

zábavní společností na  světě. Firma se

za posledních několik let rozrostla o miliony předplatitelů po  celém světě. Její

úspěch mimo jiné dokazuje, že sázka

na původní obsah – třeba seriály „Stranger Things“ nebo „Orange Is the New

Black“ – se vyplatila. Walt Disney přestane od příštího roku Netflixu dodávat

nové filmy a spustí vlastní streamovací

služby pro rodiny. Podle analytiků má

však Netflix velký náskok a pro tradiční

mediální firmy bude těžké ho dohonit.

Za první čtvrtletí tohoto roku získal Netflix 7,4 milionu nových odběratelů a jeho

příjmy meziročně stouply o  43 procent

na 3,7 miliardy dolarů. Akcie firmy v reakci zpevnily o  více než šest procent,

přičemž za letošní rok už stouply o více

než 60 procent. Netflix tržní kapitalizací

překonal i největšího amerického kabelového operátora Comcast, pod kterého

patří televize NBC. Tržní hodnota Comcastu je 145 miliard dolarů.

9.

Petr Marek ve vedení Unie

vydavatelů

Správní rada Unie vydavatelů na  svém

zasedání zvolila Petra Marka z  vydavatelství Vltava Labe Media (VLM)

do  funkce předsedy. Manažer zároveň

povede sekci deníků. Nahradí tak Jiřího

Bareše z Borgisu, který na funkci nedávno rezignoval. Sekci časopisů nově vede

Tomáš Tkačík z  Business Media CZ,

který na konci dubna rezignoval na post

prezidenta Unie vydavatelů. Kariéra nového předsedy správní rady Petra Marka

byla léta spojena s  vydavatelstvím Mafra, kde zodpovídal za obchod. Pak byl

výkonným ředitelem vydavatelství Strategic Consulting a  dnes je obchodním

ředitelem Vltava Labe Media. Od  května souběžně řídí divizi Deník, pod níž

spadá stejnojmenná síť regionálních

novin. Unie vydavatelů dále chystá nové

stanovy zjednodušující vnitřní strukturu a  procesy rozhodování. Rozhodovat

o nich bude příští valná hromada.

10.

Světové weby kvůli GDPR

odřízly uživatele z EU

Evropské nařízení GDPR, které platí

od  pátku 25. května, zamotalo hlavu

i světovým webům. Musí se mu totiž přizpůsobit, pokud poskytují služby obyvatelům Evropské unie. Pro některé z nich

to představovalo tak velký problém, že

raději evropské uživatele úplně odřízly

anebo jim nabízejí jen základní informace bez jakékoliv grafiky nebo komfortních funkcí. Americké veřejnoprávní rádio NPR například uživatele, kteří

nesouhlasí se stávajícími podmínkami

webu, přesměruje na textovou verzi stránek připomínající internetový pravěk.

Mediální skupina A+E, pod kterou patří například stanice History Channel,

zobrazuje návštěvníkům z  EU hlášení,

že web pro ně není dostupný. A aplikace

Instapaper pro ukládání článků na později už nefunguje v EU vůbec.

4

MAM_2018_22_page_04-05.indd 4

5/25/2018 5:39:50 PM