Jelikož jsem odkojen devadesátými lety a četbou
Nicka Hornbyho, nevyhnutelně jsem fanouškem
všech možných žebříčků, pořadí a hitparád.
Logicky si tedy čas od času procházím přehle‑
dy reklam, které vyvolaly šok. Nepřestává mě
fascinovat chladná úvaha, která kreativní mágy
přiměla při koncipování některých kampaní
k cílenému vyvolání šoku. Tento přístup má
dokonce odborný název. Shockvertising.
Zajímavé mi vždycky přišlo, že na začátku
shockvertisingu bylo cosi, čemu Kim Bhasinová
(její žebříčky mají v mém žebříčku žebříčků sta‑
bilně vcelku vysokou pozici) v Business Insideru
říká humanitní akcent.
Příklad?
Jistě, pan Toscani a jeho kampaně pro
Benetton, které se na přelomu osmdesátých a de‑
vadesátých let vůbec nebály zaútočit na tehdejší
tabu jako byly homosexualita nebo AIDS.
HLAVNĚ NEKOMERČNĚ
▲
Francouzská kampaň
Droit des Non Fumeurs
si pohrávala s tématikou
orálního sexu a otroctví.
Před devíti lety způsobila
slušné pozdvižení.
Většina shockvertisingu se odehrává mimo
komerční zónu. V roce 2005 světem otřásla
kampaň Humans for Animals, ve které stál tuleň
s baseballovou pálkou v tlamě nad utlučeným
kojencem. „Nečiňte ostatním, co nechcete, aby
činili vám,“ říkal claim kampaně zaměřené proti
vybíjení mořských savců.
Jiná šokující kampaň, Droit des Non Fumeurs
z roku 2010, drsně využívala symboliku orálního
sexu: „Kouřit znamená být otrokem.“
Když se do shockvertisingu pustil komerční
svět, výsledky byly často rozporuplné. Značka
Sisley ve své kampani Fashion Junkie (model‑
ky šňupající poutka bílé spodničky) v Číně
roku 2007 vyvolala slušné haló, prodejům ale
EDITORIAL
Shockvertising
na Letné
nepomohla. Dolce & Gabbana roku 2007 poslala
do světa přeerotizovanou kampaň, která si
pohrávala třeba se skupinovým sexem, výsledek
byl ale ještě upocenější než naolejovaní panáci
z billboardů.
Tolik ze světa, a co doma? Šokující reklamy
by se u nás daly spočítat celkem snadno. „Až
to budu natírat příště, vy už tady, maminko,
nebudete,“ vzpomínáte? Ta kampaň se Petru
Havlíčkovi mimořádně povedla.
A co takhle „Bóbika“, vybavujete si ho? Pár
přijde do čínské restaurace, chce si nechat
pohlídat pejska jménem Bobík a místo toho mu je
nakonec úhledně naservírován jako hlavní chod.
Potíž je, že si vybavím reklamu, ale na co
byla, to opravdu nevím. Což je u reklamy coby
prostředku podpory prodeje, přiznejme si to,
poněkud problém.
Reklamou a marketingem na hraně se kaž‑
dopádně budeme zabývat už 11. června v rámci
dalšího setkání FM Focus. Těším se, že se potká‑
me v redakci, mohlo by to být zajímavé, poučné
a zábavné. Vstupenky koupíte na
www.fmfocus.cz.
Ondřej Fér
šéfredaktor
Inzerce
Filmová
tvorba
Design
interiéru
Grafický
design
Produkce
Fotografická
tvorba
Scenáristika
a mediální
komunikace
www.akademiemichael.cz
03
Foto: STRATEGIES.FR
Škola jako
tvůrčí dílna