Jelikož jsem odkojen devadesátými lety a četbou

Nicka Hornbyho, nevyhnutelně jsem fanouškem

všech možných žebříčků, pořadí a hitparád.

Logicky si tedy čas od času procházím přehle‑

dy reklam, které vyvolaly šok. Nepřestává mě

fascinovat chladná úvaha, která kreativní mágy

přiměla při koncipování některých kampaní

k cílenému vyvolání šoku. Tento přístup má

dokonce odborný název. Shockvertising.

Zajímavé mi vždycky přišlo, že na začátku

shockvertisingu bylo cosi, čemu Kim Bhasinová

(její žebříčky mají v mém žebříčku žebříčků sta‑

bilně vcelku vysokou pozici) v Business Insideru

říká humanitní akcent.

Příklad?

Jistě, pan Toscani a jeho kampaně pro

Benetton, které se na přelomu osmdesátých a de‑

vadesátých let vůbec nebály zaútočit na tehdejší

tabu jako byly homosexualita nebo AIDS.

HLAVNĚ NEKOMERČNĚ

▲

Francouzská kampaň

Droit des Non Fumeurs

si pohrávala s tématikou

orálního sexu a otroctví.

Před devíti lety způsobila

slušné pozdvižení.

Většina shockvertisingu se odehrává mimo

komerční zónu. V roce 2005 světem otřásla

kampaň Humans for Animals, ve které stál tuleň

s baseballovou pálkou v tlamě nad utlučeným

kojencem. „Nečiňte ostatním, co nechcete, aby

činili vám,“ říkal claim kampaně zaměřené proti

vybíjení mořských savců.

Jiná šokující kampaň, Droit des Non Fumeurs

z roku 2010, drsně využívala symboliku orálního

sexu: „Kouřit znamená být otrokem.“

Když se do shockvertisingu pustil komerční

svět, výsledky byly často rozporuplné. Značka

Sisley ve své kampani Fashion Junkie (model‑

ky šňupající poutka bílé spodničky) v Číně

roku 2007 vyvolala slušné haló, prodejům ale

EDITORIAL

Shockvertising

na Letné

nepomohla. Dolce & Gabbana roku 2007 poslala

do světa přeerotizovanou kampaň, která si

pohrávala třeba se skupinovým sexem, výsledek

byl ale ještě upocenější než naolejovaní panáci

z billboardů.

Tolik ze světa, a co doma? Šokující reklamy

by se u nás daly spočítat celkem snadno. „Až

to budu natírat příště, vy už tady, maminko,

nebudete,“ vzpomínáte? Ta kampaň se Petru

Havlíčkovi mimořádně povedla.

A co takhle „Bóbika“, vybavujete si ho? Pár

přijde do čínské restaurace, chce si nechat

pohlídat pejska jménem Bobík a místo toho mu je

nakonec úhledně naservírován jako hlavní chod.

Potíž je, že si vybavím reklamu, ale na co

byla, to opravdu nevím. Což je u reklamy coby

prostředku podpory prodeje, přiznejme si to,

poněkud problém.

Reklamou a marketingem na hraně se kaž‑

dopádně budeme zabývat už 11. června v rámci

dalšího setkání FM Focus. Těším se, že se potká‑

me v redakci, mohlo by to být zajímavé, poučné

a zábavné. Vstupenky koupíte na

www.fmfocus.cz.

Ondřej Fér

šéfredaktor

Inzerce

Filmová

tvorba

Design

interiéru

Grafický

design

Produkce

Fotografická

tvorba

Scenáristika

a mediální

komunikace

www.akademiemichael.cz

03

Foto: STRATEGIES.FR

Škola jako

tvůrčí dílna