7:25 PM

FOTOZPRÁVA

EDITORIAL

Legendární Big Mac byl „big“ v každé době

Nejpopulárnější produkt značky McDonald‘s slaví padesáté

narozeniny. Ve 120 zemích probíhají od začátku roku různé

akce věnované tomuto výročí.

V pražské MHD se objevila

série citylightů, jejichž tématem je pět různých popkultur.

„Přišlo nám zajímavé ukázat,

co vše bylo za těch pět dekád

v módě v kontrastu s jednou

neměnící se stálicí,“ řekla

tisková mluvčí řetězce Zuzana

Svobodová. K českým zákazníkům Big Mac doputoval až

v roce 1992, kdy byla v centru

Prahy otevřena první pobočka

McDonald‘s.

AFINITA REKLAMY KE ZNAČCE

1

9

AFINITA REKLAMY K CÍLOVÉ SKUPINĚ

1

Láska a nenávist hradního

mluvčího

P

Chybí skutečný insight cílové

skupiny. Je pro ni důležité, že

byl Big Mac „big“ v 70. letech?

Možná, ale ne takhle. Message

není jasná, vizuály nejsou

líbivé. Chuť na Big Mac jsem

nedostal.

Martin Ježek,

managing director,

Inspiro Solutions

Bez červeného obdélníku dole

bych vlastně ani nevěděla, co

mi tím chtějí říct. Nápis ve stylu

sedmdesátek a burger na bílém

pozadí spolu moc neladí.

Thanks for not lovin’ it, Mekáči!

Bára Hercíková,

art director,

Proudly

9

KREATIVITA

1

9

CELKOVÝ KONCEPT

1

9

VIRÁL TÝDNE

Módní řetězec H&M zaujal

reklamou na dokonalé léto

Poslední kampaň módního giganta je

dokonalou iluzí vysněné dovolené.

„Ať žijete kdekoli, ať jste kdokoli, slunce

vychází a zapadá všude.“ A vy byste se

na to podle světového módního řetězce měli připravit. Kampaň Under The

Sun, kterou v polovině května spustila

značka H&M, má zkrátka letní náladu

a outfit pro každou příležitost. Ústředním motivem je cestování, bohémský

styl a uvolněnost ve městě i na dovolené. Někteří kritici sice reklamu označili

za „cestovatelské porno“, protože spíš

než o módní kousky tu jde o co nejširší

zacílení, ale to videu na kvalitě neubírá.

Podstatu léta vysttihuje zcela přesně.

Letní kolekcí má zaujmout rozsáhlé

spektrum zákazníků bez ohledu na to,

co dělají. S „háemkem“ lze prostě

být od rána do večera, a to celé léto.

Celkový dojem zkušený švédský režisér

umocnil použitím francouzského

šansonu La Mer.

Kampaň Under The Sun uveřejnila firma

na svém YouTube kanálu 16. května. Je

určena pro celosvětový trh a její organický

i placený dosah zaznamenal víc než 13 milionů zhlédnutí. Autorem konceptu je švédská

Chimney Group, režii měl Adam Berg.

rezident republiky ústy svého

mluvčího oznámil, že se sociální

síť Twitter dopouští cenzury. Jiří

Ovčáček sdělení zveřejnil... kde jinde

než na Twitteru, o kterém pohrdavě

mluví jako o kanálu pražské kavárny.

Sérii jeho rozhořčených statusů vyvolalo blokování odkazů na Parlamentní

listy a několik dalších serverů. Ovčáček

kvůli tomu chtěl firmě odeslat „oficiální

protestní dopis“, což vzhledem k jeho

postavení nižšího státního úředníka

vyznívá celkem legračně. Připouštím,

že ještě bizarnější by bylo, kdyby tuto

iniciativu zaštítil prezident. Úředník je

pobouřen legitimním rozhodnutím

sociální sítě, která si dovolila na své

platformě stanovit svá pravidla.

Soudě podle technického hlášení,

které se objevovalo při snaze sdílet

odkazy z Parlamentních listů, byla

za jejich blokováním automatická

detekce. Twitter k tomuto kroku

přistupuje třeba tehdy, když podezřelé účty začnou hodně odkazovat

na zvláštní weby. Nejspíš to byl i tento

případ – ekosystém, který vznikl kolem

Parlamentních listů, ale i webů typu

Aeronet nebo AC24, se totiž vyznačuje

záplavou napůl anonymních profilů

s minimálním počtem fanoušků, které

intenzivně odkazují v podstatě jen

na tyto servery. A protože to často

dělají i formou vzájemných reakcí

na své statusy nebo formou odpovědi

na příspěvky vlivných účtů, mohly se

systémy Twitteru vcelku oprávněně

domnívat, že takhle se chovají spameři,

a ne běžní uživatelé.

Samotné blokování nemá zas tak

zásadní dopad. Návštěvnost serverů

skoro neovlivní, v našich končinách je

pro ně důležitější spíš Facebook a šíření článků prostřednictvím řetězových

e-mailů. Významnější dopad nebude

mít ani při boji s dezinformacemi, protože ty se budou šířit na Twitteru dál,

jen různými oklikami. A navíc po pár

dnech sdílení zase začalo fungovat.

Krátká horká letní kauza nám tedy

hlavně potvrdila, jak moc Hradu záleží

na Parlamentních listech. O cenzuru

samotnou mu spíš nejde. Vždyť sám

nedávno omezil práci novinářů, když

v Polsku zakázal natáčet prezidenta při

odchodu z místnosti. A ještě se ohradil,

když chtěli vědět, proč. Tak jako Twitter

i omezování činnosti médií se Hradu

hodí tehdy, když má prospět jeho účelům. Němci tomu říkají Hassliebe.

Filip Rožánek

šéfredaktor

Tiskové zprávy, náměty a ohlasy

posílejte na [email protected]

3

MAM_2018_24_page_02-03.indd 3

6/8/2018 3:46:18 PM