7:25 PM
FOTOZPRÁVA
EDITORIAL
Legendární Big Mac byl „big“ v každé době
Nejpopulárnější produkt značky McDonald‘s slaví padesáté
narozeniny. Ve 120 zemích probíhají od začátku roku různé
akce věnované tomuto výročí.
V pražské MHD se objevila
série citylightů, jejichž tématem je pět různých popkultur.
„Přišlo nám zajímavé ukázat,
co vše bylo za těch pět dekád
v módě v kontrastu s jednou
neměnící se stálicí,“ řekla
tisková mluvčí řetězce Zuzana
Svobodová. K českým zákazníkům Big Mac doputoval až
v roce 1992, kdy byla v centru
Prahy otevřena první pobočka
McDonald‘s.
AFINITA REKLAMY KE ZNAČCE
1
9
AFINITA REKLAMY K CÍLOVÉ SKUPINĚ
1
Láska a nenávist hradního
mluvčího
P
Chybí skutečný insight cílové
skupiny. Je pro ni důležité, že
byl Big Mac „big“ v 70. letech?
Možná, ale ne takhle. Message
není jasná, vizuály nejsou
líbivé. Chuť na Big Mac jsem
nedostal.
Martin Ježek,
managing director,
Inspiro Solutions
Bez červeného obdélníku dole
bych vlastně ani nevěděla, co
mi tím chtějí říct. Nápis ve stylu
sedmdesátek a burger na bílém
pozadí spolu moc neladí.
Thanks for not lovin’ it, Mekáči!
Bára Hercíková,
art director,
Proudly
9
KREATIVITA
1
9
CELKOVÝ KONCEPT
1
9
VIRÁL TÝDNE
Módní řetězec H&M zaujal
reklamou na dokonalé léto
Poslední kampaň módního giganta je
dokonalou iluzí vysněné dovolené.
„Ať žijete kdekoli, ať jste kdokoli, slunce
vychází a zapadá všude.“ A vy byste se
na to podle světového módního řetězce měli připravit. Kampaň Under The
Sun, kterou v polovině května spustila
značka H&M, má zkrátka letní náladu
a outfit pro každou příležitost. Ústředním motivem je cestování, bohémský
styl a uvolněnost ve městě i na dovolené. Někteří kritici sice reklamu označili
za „cestovatelské porno“, protože spíš
než o módní kousky tu jde o co nejširší
zacílení, ale to videu na kvalitě neubírá.
Podstatu léta vysttihuje zcela přesně.
Letní kolekcí má zaujmout rozsáhlé
spektrum zákazníků bez ohledu na to,
co dělají. S „háemkem“ lze prostě
být od rána do večera, a to celé léto.
Celkový dojem zkušený švédský režisér
umocnil použitím francouzského
šansonu La Mer.
Kampaň Under The Sun uveřejnila firma
na svém YouTube kanálu 16. května. Je
určena pro celosvětový trh a její organický
i placený dosah zaznamenal víc než 13 milionů zhlédnutí. Autorem konceptu je švédská
Chimney Group, režii měl Adam Berg.
rezident republiky ústy svého
mluvčího oznámil, že se sociální
síť Twitter dopouští cenzury. Jiří
Ovčáček sdělení zveřejnil... kde jinde
než na Twitteru, o kterém pohrdavě
mluví jako o kanálu pražské kavárny.
Sérii jeho rozhořčených statusů vyvolalo blokování odkazů na Parlamentní
listy a několik dalších serverů. Ovčáček
kvůli tomu chtěl firmě odeslat „oficiální
protestní dopis“, což vzhledem k jeho
postavení nižšího státního úředníka
vyznívá celkem legračně. Připouštím,
že ještě bizarnější by bylo, kdyby tuto
iniciativu zaštítil prezident. Úředník je
pobouřen legitimním rozhodnutím
sociální sítě, která si dovolila na své
platformě stanovit svá pravidla.
Soudě podle technického hlášení,
které se objevovalo při snaze sdílet
odkazy z Parlamentních listů, byla
za jejich blokováním automatická
detekce. Twitter k tomuto kroku
přistupuje třeba tehdy, když podezřelé účty začnou hodně odkazovat
na zvláštní weby. Nejspíš to byl i tento
případ – ekosystém, který vznikl kolem
Parlamentních listů, ale i webů typu
Aeronet nebo AC24, se totiž vyznačuje
záplavou napůl anonymních profilů
s minimálním počtem fanoušků, které
intenzivně odkazují v podstatě jen
na tyto servery. A protože to často
dělají i formou vzájemných reakcí
na své statusy nebo formou odpovědi
na příspěvky vlivných účtů, mohly se
systémy Twitteru vcelku oprávněně
domnívat, že takhle se chovají spameři,
a ne běžní uživatelé.
Samotné blokování nemá zas tak
zásadní dopad. Návštěvnost serverů
skoro neovlivní, v našich končinách je
pro ně důležitější spíš Facebook a šíření článků prostřednictvím řetězových
e-mailů. Významnější dopad nebude
mít ani při boji s dezinformacemi, protože ty se budou šířit na Twitteru dál,
jen různými oklikami. A navíc po pár
dnech sdílení zase začalo fungovat.
Krátká horká letní kauza nám tedy
hlavně potvrdila, jak moc Hradu záleží
na Parlamentních listech. O cenzuru
samotnou mu spíš nejde. Vždyť sám
nedávno omezil práci novinářů, když
v Polsku zakázal natáčet prezidenta při
odchodu z místnosti. A ještě se ohradil,
když chtěli vědět, proč. Tak jako Twitter
i omezování činnosti médií se Hradu
hodí tehdy, když má prospět jeho účelům. Němci tomu říkají Hassliebe.
Filip Rožánek
šéfredaktor
Tiskové zprávy, náměty a ohlasy
posílejte na [email protected]
3
MAM_2018_24_page_02-03.indd 3
6/8/2018 3:46:18 PM