Retailová média jsou byznys s velkým
potenciálem pro e‑shopy, značky
i technologické firmy.
Dohánět zisk škrtáním rozpočtů je
krátkozraké, to není cesta pro nás,
říká Tomáš Hejkal ze Stocku.
S EFEKTIVITOU SE PEROU
AGENTURY A I ZADAVATELÉ
Agenturám prý chybí vhled do
byznysu zadavatelů a mají problém
s vyhodnocováním kampaní.
AGENTURY
str. 12 –13
APPLE JE PODLE KANTARU
NEJHODNOTNĚJŠÍ ZNAČKOU
ZNAČKA
str. 18 –19
Žebříček BrandZ top 100 ukazuje,
proč se firmám vyplácí investovat do
marketingové podpory brandu.
JEDNO VYSVĚTLENÍ NESTAČÍ,
JE TŘEBA SE VÍCE PTÁT
Otázky „Proč?“ podněcují kreativitu
a dostanou nás z tyranie průměru,
řekl Rory Sutherland na Nudgestocku.
STRATEGIE
str. 20 –21
str. 26–27
Foto na titulní straně: BOHUMIL POSPÍŠIL
REKLAMA
Coca-Cola proti Pepsi, McDonald's
versus Burger King nebo souboje
adidasu a Nike formovaly reklamu.
Irena Buřívalová
redaktorka
Číslo týdne
str. 22 –23
IKONICKÉ RIVALITY, KTERÉ
PSALY HISTORII MARKETINGU
sledovat, na jaké stránky čtenáři
odcházejí, když opustí prostor
deníku. Broughton přiznává, že
díky tomu tradiční britský deník
dává více prostoru obsahu souvi‑
sejícímu s rodičovstvím, bojovým
uměním nebo například reality
show Love Island. Jde o úpadek
novinařiny v přímém přenosu,
upozornil respektovaný britský
satirický magazín Private Eye,
který vychází od roku 1961 a na
video upozornil.
Tlak na redakce a nervozita
publisherů, kteří chtějí své in‑
vestice do digitální transformace
rychle zpět, už začíná být patrná
i v Česku. V CNC například zalo‑
žili odbory. Náhoda? Nebo jeden
z prvních signálů, že v médiích
zapustila kořeny nerovnováha?
V dynamickém mediálním
prostředí tak alespoň zůstává
jedna neochvějná konstanta,
uzávěrka. Japonci tento fenomén
dotáhli k dokonalosti. Do tokijské
kavárny „Manuscript Writing
Cafe“ chodí spisovatelé a novináři
nechat se dobrovolně „trýznit“,
aby neprokrastinovali a svoje
články/díla odevzdali včas. Úro‑
veň dohledu si každý může zvolit
sám, od mírného, přes standard‑
ní, až po přísný. Nikdo ovšem
neodejde, dokud nedopíše!“
17 %
Reklam zobrazovaných přes připojená televizní (CTV) zařízení, jako
například herní konzole, se přehrává, když jsou TV vypnuté, což
marketingové pracovníky podle zprávy společností GroupM a iSpot
stojí ročně miliardu dolarů ve zbytečných výdajích na reklamu.
03
PRO ÚSPĚCH INOVACE JE
POTŘEBA DÁVKA ŠTĚSTÍ
ZNAČKA
str. 8 –11
V posledních týdnech byly
publikovány hned dvě zprávy
vztahující se ke stavu globální
mediální scény. Zatímco první
optimisticky hlásá, že za poslední
roky dramaticky stoupla ochota
lidí platit za online obsah, druhá
už vidí, že loňská čísla stagnovala
a zmiňovaný trend platí spíše pro
vyspělé země. Například v Česku
(podle zprávy Reuters Institutu)
platí za online zpravodajství jen
12 procent lidí. To jistě není číslo,
které by vydavatele těšilo.
Jen mezi řádky všech zpráv
a studií pak prosakuje všeobec‑
ně známá informace, že dnes
o spoustě obsahu rozhodují
preference čtenářů a data, která
o jejich chování média sbírají.
Psát poutavé clickbaitové titulky
je jedna věc, ovšem média, která
se tradičně profilují jako zpravo‑
dajská, by měla udržet i svou roli
„hlídače demokracie“ a servíro‑
vat lidem i „neklikací“ zprávy,
které by si měli přečíst, protože
jsou zkrátka důležité.
O to smutnější je sledovat,
že například britský deník The
Independent založený v roce 1986
dnes velkou část svého (dnes již
čistě onlinového obsahu) staví na
nástroji Taboola Newsroom. Po‑
chlubil se tím Christian Brough‑
ton, ředitel listu (dříve šéfredak‑
tor) ve videu na YouTube kanálu
společnosti Taboola. Nástroj
prý redakci pomáhá například
EDITORIAL
MEDIA
OBCHODNÍCI SEDÍ NA
INZERTNÍCH MILIARDÁCH
Něco tady
probublává...