SCÉNA
Svět podle Féra
Okurková sezona na Twitteru,
Libra a obyčejné věci vzhůru nohama
Markova
Libra
Mysteriózní
úspěchy
České onlinové obci se stala hroz‑
ná věc. Twitterový účet Státního
ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL)
zničehonic na rýpavé dotazy
přestal reagovat s obvyklou letar‑
gickou vstřícností. Místo toho se
choval ironicky, několikrát použil
smajlíka a vůbec odmítl dělat fac‑
kovacího panáka komukoliv, kdo
se zrovna rozhodl zchladit si žáhu
na „sockách“ instituce. Rozhořčení
domácí twitterové obce zaznělo až
Samozřejmě je mi známo, že my
novináři bychom se měli vyhý‑
bat různým klišé a mudroslovím
jako čert kříži, abychom nakonec
nesplakali nad výdělkem a neměli
z ostudy kabát. V případě posled‑
ního nápadu Marka Zuckerberga si
ale nemůžu pomoci: Žádný strom
neroste do nebe.
Nyní k věci: Zuckerbergův
Facebook před dvěma týdny ohlásil
plán přijít s vlastní kryptoměnou
ve zpravodajství Deníku N, Čes‑
kého rozhlasu či Lidovek. Škoda,
že SÚKL vyměkl a svou chvilko‑
vou asertivitu začal svádět na
experimenty nastavování zrcadel.
Sám si podkopl židli. Nemělo by
ale zapadnout, že rozhořčení nad
tím, že se státní instituce na sítích
nechová jako poddajný fackovací
panák, je pokrytecké.
Dotazy na sociálních sítích se často
nepokládají, aby se tázající něco
dozvěděl. Cílem je zábava. Občas
prostě úředníkovi za počítačem
dojde trpělivost. Neměla by, ale
stává se to. Když už se to ale stane,
proč nemít trochu nadhledu?
Strefovat se do někoho a pak si
stěžovat, že si taky rýpnul, oprav‑
du není nutné. Jinak bych dodal,
že kauza SÚKL nám odstartovala
okurkovou sezonu.
jménem Libra. A narazil na síly,
které jsou mocnější než jakákoliv
vyšetřovací komise sebectihodněj‑
šího zákonodárného sboru. Narazil
na velké finančníky.
Agentura Bloomberg citovala
vyjádření některých z nich. „Nesmí
se stát samostatnou měnou,“ říká
jeden. „Zastavte práci na projektu
Libra dřív, než vyvoláte nevyzpyta‑
telné síly,“ varoval druhý.
Přiznám se, že mi tlustí bankéři
s prsteny a doutníky nikdy nebyli
sympatičtější, než když jsem četl
tato vyjádření.
Horší je, že se s Zuckerbergem
nakonec nejspíše nějak dohodnou.
Ve hře je totiž potenciál asocia‑
ce, kterou Facebook pro správu
vlastní měny ve Švýcarsku založil.
Členy už je eBay, Uber, Visa či
PayPal, a další přibývají.
Skutečný úspěch přichází, když
se něčeho, co vymyslíte, chopí
byznysoví mastodonti a začnou to
používat při prodeji svého zboží.
Parádně uspěl seriál Netflixu
Stranger Things. Z nenápadné‑
ho produkčního počinu se stal
fenomén, přičemž si celé skupiny
tržních a mediálních analytiků, so‑
ciologů a psychologů, antropologů
a filozofů lámou hlavu, proč se to
vlastně stalo. Společnost Nike kaž‑
dopádně vyhodnotila jako klíčový
faktor úspěchu Stranger Things
dokonalou znalost reálií osmdesá‑
tých let – a vypustila na trh remake
své kolekce z roku 1985.
Burger King, který ostatně
poslední dobou marketingově
jede bomby zvíci atomovek, zase
přichystal speciální edici Upside
Down Whopper, odkazující na
temný paralelní svět Stranger
Things. Kdo si ho objedná, dostane
úplně a dočista obyčejný burger, jen
ho dostane na tác položený vzhůru
nohama. K dostání bude Upside
Down Whopper jen na jedenácti
místech, což je odkaz na Eleven,
jméno jedné z hlavních postav série
Stranger Things.
Aby byl úspěch Stranger Things
úplně dokonalý, blíží se vydání
knižního prequelu k celé sérii.
Tento počin dává vzpomenout na
jiného mistra monetizace okrajo‑
vých žánrů, Davida Lynche, který
stejně vytěžoval svou ságu Twin
Peaks. A kde všude ještě Stranger
Things potkáme? V oděvním řetězci
H & M. V mobilech, kam míří hra
vyvíjená finským studiem Next
Games.
Suma sumárum: Netflix si poprvé
vyzkoušel práci s merchandisingem
a zdá se, že se mu to povedlo. Snad
se jeho manažeři nerozhodnou mer‑
chem zaplavit trh. Určitě by vydělali,
ale pozor, aby Netflix nepřišel o urči‑
tou výlučnost, která z jeho sledování
dělá statusovou záležitost.
Foto: NETLIX
Unijní ochranná
známka
německého
výrobce
sportovního
oblečení
a obuvi Adidas
sestávající ze
tří paralelních
pruhů je
neplatná.
SÚKL zahájil
okurku
04
UDÁLOSTI POHLEDEM
ŠÉFREDAKTORA
MARKETING & MEDIA