SCÉNA

Svět podle Féra

Botoxové orgie, poznámky

pod čarou a podcastová bublina

Pro poučení

stiskněte #

Jak to je

s podcasty?

Poměrně nedávno jsem se na

stránkách tohoto časopisu kriticky

vyjádřil ke schopnosti influencerů

uhlídat si vlastní značku. Pustil

jsem se také do firem, které in‑

fluencery bezhlavě využívají prostě

proto, že moc nestojí a občas něco

prodají. Ano, využití influencerů

v marketingu často není o moc víc

než palebná přehrada položená na

les s nadějí, že z některého stromu

něco spadne.

Vedle politiky, fotbalu, hokeje,

objektivity médií a chemtrails jsou

Češi odborníci také na sestavování

tarifů mobilní telefonie.

U vědomí tohoto faktu mi přijde

poněkud nerozumné, do jaké míry

operátoři podcenili představení

neomezených datových tarifů.

Říct po dlouhých letech intenzivní

komunikace na téma předražených

služeb „Hurá, tady máte tarif, a je

fakt neomezený,“ prostě nestačí.

A pak jsou jiné případy. Třeba

americká farmaceutická společnost

AbbVie za třiašedesát miliard dola‑

rů koupila firmu Allergan, známého

to výrobce botoxu. Spojením vznik‑

ne společnost s ročními příjmy

kolem 48 miliard dolarů

a působností ve 175 zemích.

Za pozornost stojí, že k byz‑

nysové úvaze manažery AbbVie

nedovedlo poctivé studium vý‑

konnosti Allerganu, ale fakt, že se

na Instagramu objevuje obrovské

množství děvčat o hochů, jejichž

těla jsou právě botoxem zkrášle‑

na až běda. Ne že by si v AbbVie

mysleli, že botoxový trend poroste

do nekonečna. Nikoliv, trend

splaskne. Jenže splasknou i levné

nekvalitní úpravy vizáže. Bude tře‑

ba opravovat a opravovat. Botox,

samý botox!

Že se najde aspoň jeden člověk,

který si přečte smluvní podmínky

do poslední poznámky pod čarou,

v tomto případě není riziko, ale

nevyhnutelná jistota.

A přesto si operátoři zavařili.

Místo komunikačního triumfu

jsou teď média plná jedovatých

poznámek o háčících a zádrhelech,

které operátoři ukryli do halasně

oznamovaných smluv.

Těšil jsem se, jak si to operá‑

toři rozdají o zákazníky v ryze

marketingovém ringu. Místo toho

sleduji, jak se potýkají s krizovou

komunikací a mrzí mě to, protože

to nemuselo být.

Škoda každé promarněné

příležitosti, zejména pak té, která

promarněna být nemusela.

Tak snad příště.

Uznávám, že jsem trapně kapita‑

listicky zaměřený, ale na všech

těch báječných nových hračkách

a udělátcích, kterými mě moderní

svět zásobuje, mi přijde nejzají‑

mavější jejich efektivita. Ačkoliv

se necítím být stár, zažil jsem až

příliš mnoho byznysových bublin

a bublinek. Pokaždé je to stejné:

Někdo přijde se svěží myšlenkou, že

právě jeho nápad vyvede například

média ze začarovaného kruhu.

Vydavatelské domy se vrhnou třeba

do výroby vlastních monetizačních

systémů nebo jiného fajn nápadu.

Výsledkem bývá zisk nějaké té

ceny za inovativnost, kterou se lze

chlubit. Cenu si možná vystavíte

v kanceláři, ale díru v rozpočtu jí

jaksi neucpete.

Teď se všichni vrhli na podcasty.

Naposledy jejich přípravu ohlásil

Deník N, chystat je bude šikovný

Filip Tittelbach z Českého rozhlasu.

Tvůrcům podcastů už se rozdá‑

vají ocenění, Libor Zoufal z Active

Radio mluví o tom, že „podcasting

je trend, který přijde s dorůstající

generací.“

Vypadá to úplně stejně, jako

když se v Česku rozjížděl „trend pro

příští generaci,“ totiž občanská žur‑

nalistika. Na trhu figurovala zvučná

jména a tak dále, a na konci byly jen

stovky milionů korun čisté ztráty.

Aby nedošlo k omylu: nic proti

podcastům nemám. Žádný jsem

si nikdy nepustil, patřím nicméně

aspoň k těm jedenácti procentům

české populace, která zhruba tuší,

co podcast je.

Potřeboval bych ale vysvětlit, jak

podcast byznysově funguje. Přimě‑

je to posluchače, aby něco udělali,

třeba si koupili předplatné?

Pošle je to k platební bráně?

Pokud ne, pak mám skromný

dotaz. Kromě toho, že to teď frčí,

umí si to aspoň vydělat samo na

sebe?

Foto: TORANGE BIZ

U příležitosti

Dne daňové

svobody vláda

oznámila, že na

rok 2020 hodlá

zaseknout do

rozpočtu sekeru

40 miliard

korun

Miliardy

do botoxu

04

UDÁLOSTI POHLEDEM

ŠÉFREDAKTORA

MARKETING & MEDIA