ZPRÁVY

Svět podle Féra

Kafe coby zhouba světa, hodnota

informací a co o nás říkají bankovky

Ať to platí ten,

kdo to používá

Někdo má Gotta

a někdo… ne

Reklamky a marketingoví mágové

se občas chovají opravdu zvláštně.

Na jedné straně jsou přesvědčeni

o své všemocnosti tam, kde jsou

nástroji v rukou ekonomických elit.

Na druhé straně jim nedochází, že

zdánlivé maličkosti mohou způsobit katastrofu. Pěkně to je vidět

na jednom z fenoménů posledních

let, kávě. Ano, pít kafe je trendy.

Úplně nejvíc, když jde o fair trade

nápoj s chutí a konzistencí vývaru

Z britské BBC zaznělo, že by

v dohledné budoucnosti mohly být

zrušeny koncesionářské poplatky. Ctihodné médium veřejné

služby by najelo na systém, který

zpopularizoval Netflix. Tedy kdo se

chce dívat, ten platí. Kdo neplatí,

ten se nedívá. V próteovském světě

současného obsahového přetlaku

mi to přijde jako vynikající nápad

a soudím, že by se ho neměla chytit

jen BBC. Instantní platby mi ostatně

ze špinavých ponožek. Fajn, kdo

za to chce platit, nechť si za to platí.

Jenže poptávka po kávě zvyšuje

poptávku po kávové surovině.

A té prostě nelze vypěstovat tolik,

kolik jí trh, vyhoněný permanentní marketingovou oslavou, kafe

potřebuje. Výsledek? Šedesát

procent pěstitelů kávy se dostalo na

hranici existenční krize, plantáže

jsou vyčerpané a přestávají rodit,

cena kávových semen je nejnižší

za několik roků. Středoameričtí

plantážníci hromadně prchají

do Spojených států, kde doufají

v lepší budoucnost v chudinských

slumech. Přesto spousta západních

latéčkomilů stále věří, že pitím společensky odpovědné kávy udělají

svět lepším. Neudělají. Pomohou

ho zničit a ještě budou mít průjem

a vředy na dvanácterníku.

připadají jako vynikající náhrada

daňových asignací, které by udělaly

svět zase o něco spravedlivějším

místem.

Což mě přivádí k tomu, že je na

místě vážně uvažovat o tom, že

informace prostě nemají být zadarmo. Kdo je chce, nechť za ně platí.

Beztak všechno zlo posledních

desetiletí vzešlo z toho, že se k příliš

velkému množství lidí dostalo příliš

mnoho informací, které nedokázali kriticky posoudit. Výsledkem

byl kromě jiného Lenin, Hitler,

Mao a inženýr Zeman z Kolína.

Informace nerostou z ničeho, mají

hodnotu a ať se na mě nikdo nezlobí, kdo chce něco vědět, ať si dojde

do knihovny půjčit knížku nebo

přečíst povinný výtisk novin.

Populární interpret duchaprostých

písní Karel Gott se díky své schopnosti vyjít s kterýmkoliv režimem,

jenž mu umoňuje pět, dostal na

bankovku s nulovou nominální

hodnotou. To mi přijde jako odpovídající vyjádření přínosu pana

Gotta k světovému míru, blahu

a pokroku.

V jiných zemích si na bankovky

dávají osobnosti. Například Velká

Británie se rozhodla umístit na

padesátilibrovou bankovku portrét

geniálního matematika Alana

Turinga. Ten významnou měrou

přispěl k rozluštění nacistických

šifer, současně byl ale pronásledován kvůli své sexuální orientaci.

Státem posvěcená šikana vědce dovedla k sebevraždě. Teď společnost

v symbolické rovině splácí morální

dluh, který k Turingovi bezesporu

má.

Spojené státy zase začaly na bankovky dávat portréty významných

žen současnosti: Eleanor Rooseveltová, Rosa Parksová…

Střih, Česko, 2019. Dovedu si

představit, že by se na bankovkách

objevila Milada Horáková nebo profesor Patočka. I pro zahraničí by to

představovalo symbol, že si Česko

je vědomo své moderní historie a že

se před ní nepotřebuje schovávat.

Bohužel u nás stále dochází

k nepochopitelnému podceňování

veřejné symboliky. A tak zůstáváme zemí, která se na bankovkách

prezentuje coby stát oddávající

se bezpečnému snění o tom, že

„bývali Čechové (například poloviční Francouz Karel Čtvrtý nebo

kosmopolita Masaryk, že ano)

statní junáci“.

Stále více zemí si přitom uvědomuje, jak důležitá je definice sebe

sama prostřednictvím symbolů.

K nám tento trend stále ještě nedotekl. Potřebujeme národního brand

manažera, jinak to nevidím.

Foto: DIANE HORNER

Washington Post

začal vyvíjet

systém, který

umožní jeho

reklamnímu

systému

efektivně

fungovat i bez

cookies

Dej si latéčko

a znič svět

04

UDÁLOSTI POHLEDEM

ŠÉFREDAKTORA

MARKETING & MEDIA