Od Alzáka přes křečky až po

slony. Příklady úspěchů značek

s animovanými maskoty táhnou.

Jeremy Iggers se na podzimní

konferenci Forum Media bude

zabývat radikální proměnou oboru.

KONTROVERZE JSME SE NEBÁLI

Podle Jany Přerostové, marketingové

manažerky KFC, se v malých

městech, která konkurence zatím

přehlíží, skrývá velký potenciál.

STRATEGIE

str. 6 –7

II. DÍL BRANDMINTONU:

BOTY VERSUS PRACHY

V dalším kreativním klání Art

Directors Clubu se utkaly týmy České

spořitelny a Vasky.

REKLAMA

str. 14 –15

ČESKÉ PR JAKO OBOR DOSPĚLO

A VYROVNÁVÁ SE ZÁPADU

PR

str. 18 –19

Všechny agentury o sobě musejí

dávat vědět, protože nepřetržitě roste

konkurence, říká Vladimír Bystrov.

Boj o diváky bude ostřejší, obchodní

modely se přiblíží a reklamy budou

muset být vynalézavější.

str. 22 –23

Foto na titulní straně: BOHUMIL POSPÍŠIL

Jakub Křešnička

redaktor

Číslo týdne

MEDIA

str. 20 –21

TELEVIZI A STREAMING ČEKÁ

HYBRIDNÍ BUDOUCNOST

Do svých obchodů láká i řetě­

zec Lidl, který do luxusní letní

kampaně angažoval Kapitána

Dema. Alter ego Jiřího Buriana

je tak bohaté, že nezáleží, jestli

nakupovat „přijede, přiletí nebo

přijde“ a v „týdnu značkových

slev“ vyráží mezi regály se stylo­

vě zlatým nákupním vozíkem se

soškou jednorožce „na kapotě“.

Klip Hlas Lidlu chválí i hlas

lidu včetně marketingových

odborníků na LinkedInu. Video

je prošpikované „easter eggy“ od

nakupování gumových medvíd­

ků jako diamantů, přes přičichá­

vání k párkům místo doutníků

až po nákupní tašky s logy oněch

zlevněných značek. Možná je to

ironická reakce na drahotu, ale

kdyby se Lidl odhodlal ke stejným

privátním brandům, podle mého

by se to prodávalo i v inflací posti­

ženém létě. Živě si dokážu před­

stavit hipstery s tričky, kde se

místo Gucci objevuje logo Gnocci,

Burberry nahrazují Borruvky

a místo Fendi se nosí Flanel.

Sice jsem si díky Lidlu hned

připomněl loňský rap německého

Kauflandu s Cheap Queen, na

druhou stranu mi snad popěvky

Kapitána Dema pomohou zapo­

menout „kompoty“ od Michala

Davida. I to by byl luxus.

92 %

evropských zadavatelů uvádí, že rozpočet utrácí prostřednictvím

agentur a v médiích, které fungují dle oborových standardů (jako je

Gold Standard v Británii, Digital Ad Trust ve Francii či Qualid v Polsku). Ukázal to průzkum IAB Europe.

03

MLADÍ NOVINY NEČTOU, DAJÍ

VZNIKNOUT NOVÝM MÉDIÍM

FORUM MEDIA

str. 8 –11

Ekonomická nejistota a rostoucí

inflace, která dělá luxusní výlet

i z cesty na benzinku, se ukazuje

i v reklamním světě. Zatímco

Dentsu předpokládá, že útraty

zadavatelů celoročně porostou,

podle průzkumu Advertiser

Perceptions se momentálně

marketingové rozpočty při­

škrcují. Z brandových aktivit se

stává luxus a soustředění se opět

přesouvá k výkonu.

Směr, jakým se mohou zadava­

telé vydat, ukázal třeba Amazon

ve své kampani k poprázdnino­

vému návratu dětí do škol. V ní

boří dogma, že na dětech se nemá

šetřit a zaslouží si jen to nejlepší.

Angažoval komičku a herečku

Kathryn Hahn, která si vedle

marvelovek zahrála třeba i ve

filmové sérii Bad Mums (Matky

na tahu). Ve spotu, který jakoby

vypadl z řady skečů v Saturday

Night Live, lakonicky přesvěd­

čuje, aby lidé zkusili za potomky

utrácet méně, protože „mít děti

je drahé jak prase“ a „letos není

žádná cena za dětské zboží dost

nízká“. Mimochodem, podle

průzkumu Customer Growth

Partners letos porostou tržby

za školní potřeby meziročně

o 5,5 procenta, zatímco ještě před

rokem se zvyšovaly o více než

13 procent. Dá se čekat, že obcho­

dy budou na letošní „předškolní“

sezonu lákat záplavou slev, snad

půjde o slevy opravdové.

EDITORIAL

DIGITÁLNÍ MARKETING

UŽ MÁTE VLASTNÍHO

DIGITÁLNÍHO MASKOTA?

Když je reklama

luxusní