HEADLINES

Lidé, kampaně a události,

o kterých musíte vědět.

1.

Firma Cambridge Analytica

ovlivňovala světové volby

Londýnská konzultační firma Cambridge

Analytica pravděpodobně neoprávněně

získala osobní data 50 milionů uživatelů

sociální sítě Facebook. Následně pomocí

nich sestavila profil amerických voličů

a  využila je k  cílení volební kampaně

nynějšího prezidenta Donalda Trumpa.

„Využili jsme Facebook ke  zpracování

milionů uživatelských profilů. S  využitím těchto dat jsme potom vyvinuli modely, podle nichž bylo možné zacílit politickou reklamu. To byl základ fungování

celé firmy,“ řekl novinářům zaměstnaec

firmy Christopher Wylie. Při dalším investigativním pátrání stanice Channel 4,

jejíž reportér se vydával za poradce fiktivního politika, který chce vyhrát volby

na  Srí Lance, manažeři firmy přiznali

ovlivňování voleb po  celém světě. Mezi

příklady takových zemí zmínili i Českou

republiku. „Musíte informace vypustit

tak, aby si nikdo nemyslel, že je to propaganda,“ říká na  záznamu pořízeném

skrytou kamerou zástupce firmy Mark

Turnbull. „Když totiž poznáte propagandu, říkáte si, kdo ji asi vypustil. Takže

musíme být rafinovaní,“ dodal. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg připustil, že

sociální síť pochybila. Facebook ještě

víc omezí přístup aplikací třetích stran

k údajům z profilů. Cambridge Analytica

se k  nim totiž dostala pomocí aplikace

v  podobě osobnostního kvízu. Ačkoliv

ho vyplnilo jen 300 tisíc osob, až do roku

2016 bylo na  Facebooku možné, aby si

aplikace stáhla také údaje o  přátelích

zapojených uživatelů. „Odpovídáme

za ochranu vašich dat a pokud to nedokážeme, pak si nezasloužíme vám sloužit,“ prohlásil Zuckerberg. Firmu Cambridge Analytica pak Facebook odříznul

od  svých datových zdrojů. Kauzu řeší

právníci i vrcholní politici.

2.

Brusel chce speciální daň

pro internetové firmy

Dětem vstup zakázán.

Česká vláda chce, aby

na Facebook mohli jen

uživatelé starší 15 let.

Evropská komise předložila návrh

na  zavedení nové daně z  obratu technologických firem. Slibuje si od  něj, že

vynese až pět milionů eur ročně. Daň

by platily firmy, jejichž globální tržby

přesahují 750 milionů eur a jejichž tržby

na  území Evropské unie jsou vyšší než

50 milionů eur. Odvádět by pak musely tři procenta z  hrubých tržeb za  prodej on-line služeb v  členských státech

EU. Návrh upřesňuje, že se tím myslí

výnosy z  on-line reklamy, inkasování

předplatného za  služby, prodej osobních dat třetím stranám nebo provize

platforem, přes které si uživatelé mezi

sebou poskytují služby a zboží. Podpora

tohoto nápadu, který by se dotkl Googlu,

Applu, Facebooku, Spotify nebo Uberu,

zatím není jistá. Souhlasit musí všechny

státy EU, přičemž odpor se dá očekávat

u Irska nebo Lucemburska, jejichž daňové zákony velkým korporacím vyhovují.

Daňové odvody internetových firem jsou

předmětem několika

soudních sporů v Evropě. Nedávno Google

jeden takový vyhrál ve

Francii.

Generální ředitel

firmy Cambridge

Analytica Alexander

Nix: „Naši klienti

nechtějí, aby se náš

vzájemný vztah dostal

na veřejnost.“

3.

PPF kupuje ve čtyřech

státech operátora Telenor

Norská telekomunikační skupina Telenor prodává své mobilní operátory

v  Maďarsku, Bulharsku, Černé Hoře

a  Srbsku. Kupcem je finanční skupina

PPF, která v přepočtu zaplatí asi 71 miliard korun. Model je podobný, jako

když v  minulosti koupila české aktivity operátora O2 – i  v  tomto případě se

PPF dohodla na  zachování značky Telenor, a  to až do  roku 2021. Bude mít

také právo užívat budovy, ve  kterých

teď Telenor sídlí. „Skupina PPF realizuje

svůj dlouhodobý záměr stát se středně

velkým evropským operátorem,“ uvedl

akcionář PPF Ladislav Bartoníček, který

je ve vedení skupiny zodpovědný za telekomunikace. Do portfolia PPF přibude

po  dokončení transakce v  červnu 2018

asi devět milionů klientů.

4.

Vláda: Facebook by měl být

pro české děti až od 15 let

Vláda schválila návrh zákona o zpracování osobních údajů. Osoby starší 15 let

budou moci udělovat souhlas se zpracováním svých osobních údajů samy.

U  mladších bude potřeba svolení rodičů. Děti do 15 let by si nemohly ani založit účet na  Facebooku. Česko by bylo

přísnější než samotná sociální síť, která

dovoluje registraci třináctiletým. Původní návrh počítal s tím, že by věkový

limit byl právě třináct let, ale na základě

iniciativy Úřadu pro ochranu osobních

údajů byl zpřísněn. Zatím není jisté, kdy

zákon vstoupí v  platnost, musí ho ještě

projednat a  schválit sněmovna. Norma

vychází z  evropského nařízení GDPR,

které nabude účinnosti 25. května. Ministerstvo vnitra proto chce dosáhnout

schválení zákona co nejdřív.

5.

C&A spustil evropský

internetový obchod

Módní řetězec C&A spustil svůj evropský e-shop pro jedenáct zemí včetně

České republiky. Firma měla zatím internetový obchod v  národních jazycích

v Belgii, Německu, Francii, Itálii, Nizozemsku, Rakousku, Polsku, Švýcarsku

a Španělsku. Teď se sice přidávají čeští,

slovenští, chorvatští, portugalští, rumunští, slovinští a  maďarští zákazníci,

jejich uživatelské rozhraní ale zůstává

v angličtině. Navíc si firma otevřela cestu ke  spotřebitelům v  Dánsku, Finsku,

Řecku a  Švédsku, kde nemá kamenné

prodejny. „Mnoho lidí z  těchto zemí lituje, že nemohou objednávat naši módu

on-line. Nový evropský e-shop je pro ně

dobrou zprávou,“ uvedl Andreas Hammer, ředitel evropské sekce e-commerce

v  C&A. Zboží je rozesíláno z  Německa

ve spolupráci s DHL, takže dodací lhůta

se pohybuje mezi čtyřmi a deseti dny.

3

MAM_2018_13-14_page_02-03.indd 3

23.3.2018 17:47:23