HEADLINES
Lidé, kampaně a události,
o kterých musíte vědět.
1.
Firma Cambridge Analytica
ovlivňovala světové volby
Londýnská konzultační firma Cambridge
Analytica pravděpodobně neoprávněně
získala osobní data 50 milionů uživatelů
sociální sítě Facebook. Následně pomocí
nich sestavila profil amerických voličů
a využila je k cílení volební kampaně
nynějšího prezidenta Donalda Trumpa.
„Využili jsme Facebook ke zpracování
milionů uživatelských profilů. S využitím těchto dat jsme potom vyvinuli modely, podle nichž bylo možné zacílit politickou reklamu. To byl základ fungování
celé firmy,“ řekl novinářům zaměstnaec
firmy Christopher Wylie. Při dalším investigativním pátrání stanice Channel 4,
jejíž reportér se vydával za poradce fiktivního politika, který chce vyhrát volby
na Srí Lance, manažeři firmy přiznali
ovlivňování voleb po celém světě. Mezi
příklady takových zemí zmínili i Českou
republiku. „Musíte informace vypustit
tak, aby si nikdo nemyslel, že je to propaganda,“ říká na záznamu pořízeném
skrytou kamerou zástupce firmy Mark
Turnbull. „Když totiž poznáte propagandu, říkáte si, kdo ji asi vypustil. Takže
musíme být rafinovaní,“ dodal. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg připustil, že
sociální síť pochybila. Facebook ještě
víc omezí přístup aplikací třetích stran
k údajům z profilů. Cambridge Analytica
se k nim totiž dostala pomocí aplikace
v podobě osobnostního kvízu. Ačkoliv
ho vyplnilo jen 300 tisíc osob, až do roku
2016 bylo na Facebooku možné, aby si
aplikace stáhla také údaje o přátelích
zapojených uživatelů. „Odpovídáme
za ochranu vašich dat a pokud to nedokážeme, pak si nezasloužíme vám sloužit,“ prohlásil Zuckerberg. Firmu Cambridge Analytica pak Facebook odříznul
od svých datových zdrojů. Kauzu řeší
právníci i vrcholní politici.
2.
Brusel chce speciální daň
pro internetové firmy
Dětem vstup zakázán.
Česká vláda chce, aby
na Facebook mohli jen
uživatelé starší 15 let.
Evropská komise předložila návrh
na zavedení nové daně z obratu technologických firem. Slibuje si od něj, že
vynese až pět milionů eur ročně. Daň
by platily firmy, jejichž globální tržby
přesahují 750 milionů eur a jejichž tržby
na území Evropské unie jsou vyšší než
50 milionů eur. Odvádět by pak musely tři procenta z hrubých tržeb za prodej on-line služeb v členských státech
EU. Návrh upřesňuje, že se tím myslí
výnosy z on-line reklamy, inkasování
předplatného za služby, prodej osobních dat třetím stranám nebo provize
platforem, přes které si uživatelé mezi
sebou poskytují služby a zboží. Podpora
tohoto nápadu, který by se dotkl Googlu,
Applu, Facebooku, Spotify nebo Uberu,
zatím není jistá. Souhlasit musí všechny
státy EU, přičemž odpor se dá očekávat
u Irska nebo Lucemburska, jejichž daňové zákony velkým korporacím vyhovují.
Daňové odvody internetových firem jsou
předmětem několika
soudních sporů v Evropě. Nedávno Google
jeden takový vyhrál ve
Francii.
Generální ředitel
firmy Cambridge
Analytica Alexander
Nix: „Naši klienti
nechtějí, aby se náš
vzájemný vztah dostal
na veřejnost.“
3.
PPF kupuje ve čtyřech
státech operátora Telenor
Norská telekomunikační skupina Telenor prodává své mobilní operátory
v Maďarsku, Bulharsku, Černé Hoře
a Srbsku. Kupcem je finanční skupina
PPF, která v přepočtu zaplatí asi 71 miliard korun. Model je podobný, jako
když v minulosti koupila české aktivity operátora O2 – i v tomto případě se
PPF dohodla na zachování značky Telenor, a to až do roku 2021. Bude mít
také právo užívat budovy, ve kterých
teď Telenor sídlí. „Skupina PPF realizuje
svůj dlouhodobý záměr stát se středně
velkým evropským operátorem,“ uvedl
akcionář PPF Ladislav Bartoníček, který
je ve vedení skupiny zodpovědný za telekomunikace. Do portfolia PPF přibude
po dokončení transakce v červnu 2018
asi devět milionů klientů.
4.
Vláda: Facebook by měl být
pro české děti až od 15 let
Vláda schválila návrh zákona o zpracování osobních údajů. Osoby starší 15 let
budou moci udělovat souhlas se zpracováním svých osobních údajů samy.
U mladších bude potřeba svolení rodičů. Děti do 15 let by si nemohly ani založit účet na Facebooku. Česko by bylo
přísnější než samotná sociální síť, která
dovoluje registraci třináctiletým. Původní návrh počítal s tím, že by věkový
limit byl právě třináct let, ale na základě
iniciativy Úřadu pro ochranu osobních
údajů byl zpřísněn. Zatím není jisté, kdy
zákon vstoupí v platnost, musí ho ještě
projednat a schválit sněmovna. Norma
vychází z evropského nařízení GDPR,
které nabude účinnosti 25. května. Ministerstvo vnitra proto chce dosáhnout
schválení zákona co nejdřív.
5.
C&A spustil evropský
internetový obchod
Módní řetězec C&A spustil svůj evropský e-shop pro jedenáct zemí včetně
České republiky. Firma měla zatím internetový obchod v národních jazycích
v Belgii, Německu, Francii, Itálii, Nizozemsku, Rakousku, Polsku, Švýcarsku
a Španělsku. Teď se sice přidávají čeští,
slovenští, chorvatští, portugalští, rumunští, slovinští a maďarští zákazníci,
jejich uživatelské rozhraní ale zůstává
v angličtině. Navíc si firma otevřela cestu ke spotřebitelům v Dánsku, Finsku,
Řecku a Švédsku, kde nemá kamenné
prodejny. „Mnoho lidí z těchto zemí lituje, že nemohou objednávat naši módu
on-line. Nový evropský e-shop je pro ně
dobrou zprávou,“ uvedl Andreas Hammer, ředitel evropské sekce e-commerce
v C&A. Zboží je rozesíláno z Německa
ve spolupráci s DHL, takže dodací lhůta
se pohybuje mezi čtyřmi a deseti dny.
3
MAM_2018_13-14_page_02-03.indd 3
23.3.2018 17:47:23