▲
Poučení?
Když si člověk dopředu promyslí, co chce
dělat, odpadne mu spousta starostí a propalová
ní rozpočtů. A když si uvědomí, s jakou značkou
pracuje, zjistí, že zdaleka ne všechno potřebuje
popisovat a vysvětlovat.
Na takto vystavěném základě už není těžké
budovat příběhy, které produkt opakovaně do
stávají do veřejného diskurzu. V případě Beatles
a Abbey Road to byla systematicky nepopíraná
legenda o tom, že Paul McCartney je ve skuteč
nosti mrtev a na obalu alba je jeho dvojník.
Důkazy?
Levák McCartney drží cigaretu v pravé ruce,
navíc jde mimo krok a je bosý jako mrtvola.
Lennon v bílém představuje duchovního, Ringo
Starr v černém obleku je ve skutečnosti pohře
bák a George Harrison v džínovém oblečku hraje
hrobníka. A „důkaz“ poslední: Brouk zaparko
vaný u ikonického přechodu má ve značce 28IF.
V angličtině jde o hříčku, která má naznačovat,
že pokud (if) by se McCartney dožil natáčení
desky, bylo by mu 28.
Opakování a šíření této legendy se stalo
součástí prodejní strategie. Ještě v roce 1993
McCartneymu stačilo, aby se jeho deska jmeno
vala Paul Is Live, a prodeje výrazně překonaly
ty předchozí. A co je nejzajímavější – zvýšily se
i prodeje Abbey Road, tedy produktu spojeného
s legendou o mrtvém hudebníkovi.
Ještě jedno ponaučení: Kampaň musí obsaho
vat příběhy. Čím víc, tím líp. Protože příběh je
to, co si lidé pamatují, k čemu se vracejí a o čem
si vyprávějí.
Ondřej Fér
šéfredaktor
03
Foto: STARS MEDIA
Legendární fotografie
se stala jednou
z nejslavnějších i nejvíce
parodovaných v historii
populární hudby.
Před padesáti lety, 26. září 1969, vyšlo album
Abbey Road od Beatles. Neděste se, nemám
v plánu se zabývat jeho hudebními kvalitami
a pouštět se do rozborů například sardonického
autoportrétu, který si John Lennon načrtl v písni
Come Together. Rozhodně se nebudu patlat
v tom, že McCartneyho modulace
a moll – d moll – G – C – e moll – a moll – dmoll9
v Golden Slumbers je asi to nejdojemnější, co
rock dal světu.
Nacházíme se na třetí stránce časopisu o ko
merční komunikaci, pojďme se tedy podívat, co
si lze z Abbey Road odnést do práce.
Začněme třeba produkční stránkou věci.
Dnešní produktové focení se stalo plnohodnot
ným cirkusem, který zaměstnává desítky lidí
po mnoho dní a nocí. Výsledkem až příliš často
bývá produkt tak dokonalý, až je bez chuti a bez
zápachu. Nezanechá po sobě o mnoho víc než
prchavý otisk na sítnici.
Obal Abbey Road vznikl na základě krátkého
setkání všech čtyř členů kapely ve studiu, kde se
domluvili na tom, že nejlepší bude ukázat sami
sebe, jak jdou do práce. Fotograf Iain Macmillan
si vzal fotoaparát a štafle, požádal policistu, aby
na okamžik zastavil dopravu. Od jedenácti hodin
pětatřiceti minut do tři čtvrtě na dvanáct vzniklo
šest fotografií, z nichž Paul McCartney vybral tu,
která mu přišla nejzajímavější. Kosh, kreativní
ředitel Apple Records, potom prosadil, aby na
obálce Abbey Road nebylo nic kromě fotky. „Byli
největší kapela na světě, co byste tam chtěli
napsat, aby to nebylo zbytečné,“ řekl Kosh v roce
2014 BBC.
EDITORIAL
Příběh Abbey
Road