HEADLINES
Lidé, kampaně a události,
o kterých musíte vědět.
1.
Vláda chce sebrat České
televizi stovky milionů ročně
Rozpočtům České televize a Českého
rozhlasu hrozí, že se ztenčí o stovky milionů korun. Vláda v demisi schválila
návrh daňového balíčku, jehož součástí
je i změna výpočtu DPH pro obě veřejnoprávní média. Zatímco loni jim tehdejší vláda Bohuslava Sobotky přilepšila, letošní změna by je o peníze, které
se obě média chystala použít například
na digitalizaci, znovu připravila. Celý
problém je v tom, jestli veřejnoprávní
média mohou uplatňovat nárok na odpočet DPH za pořízené zboží nebo služby ve stejném rozsahu, jako to mohou
dělat soukromé rozhlasové a televizní
stanice. Minulá vláda s tím souhlasila.
Ta současná pod vedením Andreje Babiše naopak tvrdí, že by to bylo proti pravidlům Evropské unie. Podle televize
to není pravda. „Možnost odpočtu DPH
pro veřejnoprávní média není v rozporu
s evropským právem. Úpravy zákona,
které ČT před přijetím daňového balíčku diskutovala s ministerstvem financí,
byly plně v souladu s evropskými směrnicemi,“ prohlásila mluvčí Karolína
Blinková. Pokud vládní změnu posvětí
i parlament, přijde Český rozhlas ročně
o 120 milionů korun a Česká televize
o 350-400 milionů korun. Změna účtování DPH měla mimo jiné kompenzovat
České televizi náklady na tzv. druhou
digitalizaci, kterou nařídila Sobotkova vláda. „Navzdory našemu varování
a relevantním argumentům renomovaných daňových poradců ministerstvo
financí protlačilo změnu zákona. Tím
byl porušen princip, že až do roku 2021
bude ČT výnosy z DPH investovat do digitalizace,“ upozornil ředitel stanice Petr
Dvořák. 400 milionů korun se podle něj
nedá jen tak snadno najít v úsporách
a hrozí tedy omezení služeb pro diváky.
ČT tvrdí, že daňové
změny mohou ohrozit
dostupnost volného
vysílání pro diváky,
protože by kvůli úsporám bylo nutné rychleji vypnout současný
digitální signál. Diváci
ale na ten nový ještě
nemají přijímače.
2.
4.
Google letos podpoří devět tuzemských
žurnalistických projektů celkovou částkou 1,1 milionu eur (28 milionů korun).
Přispěje třeba na dva projekty z vydavatelského domu Economia. Prvním je
Respekt klub, sociální síť pro čtenáře
a autory tohoto týdeníku. Druhým pak
automatické generování krátkých zpráv
na základě strukturovaných dat. V pilotní fázi se projekt zaměří na vytváření
zpráv o výsledcích anglické Premier League. Podporu získala i aplikace YouRadio
News patřící pod Lagardère. Uživatelům
nabídne personalizované podcasty zaměřené na byznys, ekonomiku a politiku. Peníze poputují také na projekt
datových vizualizací Datamatic nebo
na crowdfundingovou platformu na podporu nezávislé žurnalistiky pod názvem
Press Start. Firma Geneea zaujala Google
řešením na analýzu textů, na jejímž základě pak doporučí vhodné fotky.
Veřejnoprávní média jsou pro Čechy nejdůvěryhodnějším zdrojem informací,
ukázalo letošní vydání pravidelné zprávy Digital News Report od Reuters Institute při Oxfordské univerzitě. Celkově
zpráva pokrývá stav médií v 37 zemích
světa a své závěry podkládá průzkumem na 74 tisících uživatelů. Nejdůvěryhodnější českou mediální značkou je
ČT24, následují Radiožurnál, Hospodářské noviny, Seznam Zprávy a Aktuálně.
cz. Nejčastěji „užívanými“ médii jsou
podle průzkumu Česká televize, Seznam Zprávy, Nova, Prima a iDnes.cz.
Zatímco velká část žebříčku se podobá
výsledkům z minulých let, jednou z výrazných změn je pozice TV Barrandov.
Oproti 12 procentům dotázaných v roce
2015 se k ní letos hlásilo 19 procent lidí.
Devět českých projektů
dostane peníze od Googlu
Studie: Pro Čechy je
nejdůvěryhodnější ČT24
3.
Comcast vidí své šance
na převzetí studií Fox
nadějně.
Albert uzavřel dlouhé
výběrové řízení na PR
agenturu, a tak se
v Graylingu hned
vydali na nákupy.
Albert si na PR najal
agenturu Grayling
Tři agentury v uplynulém týdnu ohlásily
nové klienty. Kompletní služby v oblasti public relations pro síť supermarketů
a hypermarketů Albert zajišťuje společnost Grayling. Spolupráce s PR agenturou
má mimo jiné podpořit vnímání obchodního řetězce jako firmy se silnými vazbami na lokální dodavatele. Další rozšíření
portfolia ohlásila agentura RobertNemec.
com, která se postará o internetové kampaně rakouského výrobce čajů a koření
Sonnentor. A společnost PPG Deco, která
provozuje obchody Dům barev, si na digitální marketing slovenských prodejen
najala brněnskou agenturu Better. Ta už
pro ni pracuje i v Česku.
5.
Comcast nabízí za Fox víc,
trumfuje konkurenta
Za převzetí zábavních aktivit společnosti 21st Century Fox nabízí americká
firma Comcast 65 miliard dolarů. Přebíjí tak konkurenční firmu Disney, která
nabídla 52 miliard dolarů. Vítěz souboje získá mimo jiné filmové studio 20th
Century Fox, regionální sportovní stanice Fox a kabelové kanály jako FX a National Geographic. Telekomunikační
a mediální konglomerát Comcast předložil svůj návrh pouhý den poté, co další
operátor – AT&T – získal svolení k převzetí mediální společnosti Time Warner
za 85 miliard dolarů. Soud odmítl tvrzení vlády Donalda Trumpa, že spojení
těchto podniků by omezilo hospodářskou soutěž a poškodilo spotřebitele. To
dává naději i Comcastu. „Jsme do značné
míry přesvědčeni, že transakce, kterou
navrhujeme, získá všechna potřebná regulační povolení,“ uvedl jeho generální
ředitel Brian Roberts.
4
MAM_2018_25_page_04-05.indd 4
15.6.2018 17:30:50