HEADLINES

Lidé, kampaně a události,

o kterých musíte vědět.

1.

Vláda chce sebrat České

televizi stovky milionů ročně

Rozpočtům České televize a  Českého

rozhlasu hrozí, že se ztenčí o stovky milionů korun. Vláda v  demisi schválila

návrh daňového balíčku, jehož součástí

je i změna výpočtu DPH pro obě veřejnoprávní média. Zatímco loni jim tehdejší vláda Bohuslava Sobotky přilepšila, letošní změna by je o  peníze, které

se obě média chystala použít například

na  digitalizaci, znovu připravila. Celý

problém je v  tom, jestli veřejnoprávní

média mohou uplatňovat nárok na  odpočet DPH za pořízené zboží nebo služby ve  stejném rozsahu, jako to mohou

dělat soukromé rozhlasové a  televizní

stanice. Minulá vláda s  tím souhlasila.

Ta současná pod vedením Andreje Babiše naopak tvrdí, že by to bylo proti pravidlům Evropské unie. Podle televize

to není pravda. „Možnost odpočtu DPH

pro veřejnoprávní média není v rozporu

s  evropským právem. Úpravy zákona,

které ČT před přijetím daňového balíčku diskutovala s ministerstvem financí,

byly plně v souladu s evropskými směrnicemi,“ prohlásila mluvčí Karolína

Blinková. Pokud vládní změnu posvětí

i parlament, přijde Český rozhlas ročně

o  120 milionů korun a  Česká televize

o  350-400 milionů korun. Změna účtování DPH měla mimo jiné kompenzovat

České televizi náklady na  tzv. druhou

digitalizaci, kterou nařídila Sobotkova vláda. „Navzdory našemu varování

a  relevantním argumentům renomovaných daňových poradců ministerstvo

financí protlačilo změnu zákona. Tím

byl porušen princip, že až do roku 2021

bude ČT výnosy z DPH investovat do digitalizace,“ upozornil ředitel stanice Petr

Dvořák. 400 milionů korun se podle něj

nedá jen tak snadno najít v  úsporách

a hrozí tedy omezení služeb pro diváky.

ČT tvrdí, že daňové

změny mohou ohrozit

dostupnost volného

vysílání pro diváky,

protože by kvůli úsporám bylo nutné rychleji vypnout současný

digitální signál. Diváci

ale na ten nový ještě

nemají přijímače.

2.

4.

Google letos podpoří devět tuzemských

žurnalistických projektů celkovou částkou 1,1  milionu eur (28 milionů korun).

Přispěje třeba na  dva projekty z  vydavatelského domu Economia. Prvním je

Respekt klub, sociální síť pro čtenáře

a  autory tohoto týdeníku. Druhým pak

automatické generování krátkých zpráv

na  základě strukturovaných dat. V  pilotní fázi se projekt zaměří na vytváření

zpráv o výsledcích anglické Premier League. Podporu získala i aplikace YouRadio

News patřící pod Lagardère. Uživatelům

nabídne personalizované podcasty zaměřené na  byznys, ekonomiku a  politiku. Peníze poputují také na  projekt

datových vizualizací Datamatic nebo

na crowdfundingovou platformu na podporu nezávislé žurnalistiky pod názvem

Press Start. Firma Geneea zaujala Google

řešením na  analýzu textů, na  jejímž základě pak doporučí vhodné fotky.

Veřejnoprávní média jsou pro Čechy nejdůvěryhodnějším zdrojem informací,

ukázalo letošní vydání pravidelné zprávy Digital News Report od Reuters Institute při Oxfordské univerzitě. Celkově

zpráva pokrývá stav médií v 37 zemích

světa a  své závěry podkládá průzkumem na  74 tisících uživatelů. Nejdůvěryhodnější českou mediální značkou je

ČT24, následují Radiožurnál, Hospodářské noviny, Seznam Zprávy a Aktuálně.

cz. Nejčastěji „užívanými“ médii jsou

podle průzkumu Česká televize, Seznam Zprávy, Nova, Prima a  iDnes.cz.

Zatímco velká část žebříčku se podobá

výsledkům z minulých let, jednou z výrazných změn je pozice TV Barrandov.

Oproti 12 procentům dotázaných v roce

2015 se k ní letos hlásilo 19 procent lidí.

Devět českých projektů

dostane peníze od Googlu

Studie: Pro Čechy je

nejdůvěryhodnější ČT24

3.

Comcast vidí své šance

na převzetí studií Fox

nadějně.

Albert uzavřel dlouhé

výběrové řízení na PR

agenturu, a tak se

v Graylingu hned

vydali na nákupy.

Albert si na PR najal

agenturu Grayling

Tři agentury v uplynulém týdnu ohlásily

nové klienty. Kompletní služby v  oblasti public relations pro síť supermarketů

a hypermarketů Albert zajišťuje společnost Grayling. Spolupráce s PR agenturou

má mimo jiné podpořit vnímání obchodního řetězce jako firmy se silnými vazbami na lokální dodavatele. Další rozšíření

portfolia ohlásila agentura RobertNemec.

com, která se postará o internetové kampaně rakouského výrobce čajů a koření

Sonnentor. A společnost PPG Deco, která

provozuje obchody Dům barev, si na digitální marketing slovenských prodejen

najala brněnskou agenturu Better. Ta už

pro ni pracuje i v Česku.

5.

Comcast nabízí za Fox víc,

trumfuje konkurenta

Za  převzetí zábavních aktivit společnosti 21st Century Fox nabízí americká

firma Comcast 65 miliard dolarů. Přebíjí tak konkurenční firmu Disney, která

nabídla 52 miliard dolarů. Vítěz souboje získá mimo jiné filmové studio 20th

Century Fox, regionální sportovní stanice Fox a kabelové kanály jako FX a National Geographic. Telekomunikační

a  mediální konglomerát Comcast předložil svůj návrh pouhý den poté, co další

operátor – AT&T – získal svolení k převzetí mediální společnosti Time Warner

za  85  miliard dolarů. Soud odmítl tvrzení vlády Donalda Trumpa, že spojení

těchto podniků by omezilo hospodářskou soutěž a poškodilo spotřebitele. To

dává naději i Comcastu. „Jsme do značné

míry přesvědčeni, že transakce, kterou

navrhujeme, získá všechna potřebná regulační povolení,“ uvedl jeho generální

ředitel Brian Roberts.

4

MAM_2018_25_page_04-05.indd 4

15.6.2018 17:30:50