ZPRÁVY

Svět podle Hejkrlíka

Japonští ragbysté a Škodovka, zakladatel

Wiki proti Facebooku a doživotní zákazníci

Sociální síť bez

reklam

Věrnostní

bolehlav

Může to vypadat, že japonské ragby

a mladoboleslavská Škodovka

nemají mnoho společného. Ovšem

Japonci dokázali na právě uplynulém MS v ragby překvapit svět

i odborníky a podobně to předvedla

na počátku tisíciletí i Škoda.

Co mají společného? Oba se

totiž v pozici outsiderů podívali na

možnosti a zvolili řešení s vysokým

rizikem i odměnou. Že Škoda uspěje na západním automobilovém

Spoluzakladatel Wikipedie Jimmy

Wales zakládá konkurenci Twitteru

a Facebooku. Nová sociální síť

WT:social chce fungovat na stejném

principu jako Wikipedie – tedy

na příspěvcích. Po registraci se

uživatel zařadí do fronty a musí na

zpřístupnění služby počkat určitou

dobu. Virtuální frontu (je v ní několik desítek tisíc lidí) může přeskočit

tím, že zaplatí předplatné. Na výběr

jsou dvě varianty: měsíční platby 13

trhu, nepředvídal v devadesátých

letech nikdo. Podobně i na postup

Japonců ze skupiny by si téměř

nikdo nevsadil. Jenže ti se dobře

vypořádali s úpravou pravidel a maximálně využili možnosti třeba tím,

že za ně hrála řada naturalizovaných obyvatel souostroví Tonga

Škodovka, podceňovaný outsider z východní Evropy, sice nabízela vůz se slušným poměrem cena

výkon, ale lidé stále kupovali fordy

nebo renaulty. Škoda na začátku

tisíciletí proto udělala kampaň

s humorem a uspěla. Zatímco BMW

nebo Audi by si asi nemohly dovolit

reklamu, kde zděšení zákazníci

utíkají z prodejny aut, u Škodovky

to zafungovalo a dnes zastiňuje

i mnohem známější značky koncernu VW.

USD nebo roční 100 USD. WT:social

chce bojovat proti fake news, nechce být ani plná otravných reklam

jako Facebook nebo Twitter. Jde

o určité znovuzrození předchozího

projektu WikiTribune, z kterého chtěl Wales vytvořit globální

platformu, kam píší novináři i běžní

občané. Nyní doufá, že uspěje.

Netflix podle něj prokázal, že lidé

jsou ochotni za smysluplný obsah

platit. Cíl vidí ve vytvoření komunit

kolem určitých zájmů. Každá story

na stránce bude obsahovat, od

koho pochází, text bude doplněn

zdroji. Zajímavostí je, že na sociální

síti nebudou žádní moderátoři, ale

obsah, půjde upravovat a příspěvky

mohou být mazány samotnými

uživateli. Zní to hezky, ale až se na

projekt vrhne nějaká trollí farma,

bude o zábavu postaráno.

Každá firma by toužila mít doživotní zákazníky, že ano? I tady se dá

ovšem provést kolosální přehmat.

Americká letecká společnost American Airlines kdysi řešila potíže

s nedostatkem kapitálu a likvidity.

Prezident firmy Robert Crandall

rozhodl, že pasažérům aerolinky nabídnou novinku v podobě

neomezených doživotních letenek

v první třídě. Zájemci si museli nachystat 250 tisíc amerických dolarů

(v dnešních cenách asi 570 tisíc

dolarů). Od roku 1981 do roku 1994,

kdy s programem firma přestala,

si takzvaný AAirpass koupilo jen

28 lidí.

Jenže letecký byznys funguje na

malých maržích a tento nápad se

začal postupně neúnosně prodražovat. Na rozdíl od akcí typu all you

can eat, kde je člověk přece jen limitován objemem vlastního žaludku,

u unlimited letenek žádná překážka

k nonstop konzumaci není. A toho

také někteří cestující využili

způsobem, že se v AA protáčely panenky. Ukázalo se totiž, že těch 28

odvážlivců umělo počítat a rozhodli

se výhod beze studu maximálně využít. Tradují se historky, že někteří

využili až 10 000 letenek.

Jedním z nich byl jistý Steven

Rothstein, investiční bankéř z Chicaga, který dával lidem letenky,

pokud mu řekli dobrý důvod, proč

někam potřebují. Jiný zákazník pak

ročně dokázal nalétat 2 miliony

mil, často prý létal z New Yorku do

Paříže jen na oběd. V roce 2007 AA

těžce nevýhodnou službu zrušily

úplně, oficiálně kvůli podvodnému

jednání.

Zajímavý příklad manažerského pragmatismu. Peníze hned,

problémy vyřeší ti po nás. Štěstí

pro AA bylo, že tímto krokem naštvaly a ztratily jen 28 zákazníků.

Rothstein po zrušení „doživotní

letenky“ přešel ke konkurenčním

United Airlines.

Foto: ROOT.CZ

České dráhy

vstoupily

v roce 2019

do 21. století.

Ve všech vlacích

půjde nově

u průvodčích

platit kartou.

Gratulujeme!

Zvážit rizika

a uspět

04

UDÁLOSTI POHLEDEM

REDAKTORA

MARKETING & MEDIA