ZPRÁVY
Svět podle Hejkrlíka
Japonští ragbysté a Škodovka, zakladatel
Wiki proti Facebooku a doživotní zákazníci
Sociální síť bez
reklam
Věrnostní
bolehlav
Může to vypadat, že japonské ragby
a mladoboleslavská Škodovka
nemají mnoho společného. Ovšem
Japonci dokázali na právě uplynulém MS v ragby překvapit svět
i odborníky a podobně to předvedla
na počátku tisíciletí i Škoda.
Co mají společného? Oba se
totiž v pozici outsiderů podívali na
možnosti a zvolili řešení s vysokým
rizikem i odměnou. Že Škoda uspěje na západním automobilovém
Spoluzakladatel Wikipedie Jimmy
Wales zakládá konkurenci Twitteru
a Facebooku. Nová sociální síť
WT:social chce fungovat na stejném
principu jako Wikipedie – tedy
na příspěvcích. Po registraci se
uživatel zařadí do fronty a musí na
zpřístupnění služby počkat určitou
dobu. Virtuální frontu (je v ní několik desítek tisíc lidí) může přeskočit
tím, že zaplatí předplatné. Na výběr
jsou dvě varianty: měsíční platby 13
trhu, nepředvídal v devadesátých
letech nikdo. Podobně i na postup
Japonců ze skupiny by si téměř
nikdo nevsadil. Jenže ti se dobře
vypořádali s úpravou pravidel a maximálně využili možnosti třeba tím,
že za ně hrála řada naturalizovaných obyvatel souostroví Tonga
Škodovka, podceňovaný outsider z východní Evropy, sice nabízela vůz se slušným poměrem cena
výkon, ale lidé stále kupovali fordy
nebo renaulty. Škoda na začátku
tisíciletí proto udělala kampaň
s humorem a uspěla. Zatímco BMW
nebo Audi by si asi nemohly dovolit
reklamu, kde zděšení zákazníci
utíkají z prodejny aut, u Škodovky
to zafungovalo a dnes zastiňuje
i mnohem známější značky koncernu VW.
USD nebo roční 100 USD. WT:social
chce bojovat proti fake news, nechce být ani plná otravných reklam
jako Facebook nebo Twitter. Jde
o určité znovuzrození předchozího
projektu WikiTribune, z kterého chtěl Wales vytvořit globální
platformu, kam píší novináři i běžní
občané. Nyní doufá, že uspěje.
Netflix podle něj prokázal, že lidé
jsou ochotni za smysluplný obsah
platit. Cíl vidí ve vytvoření komunit
kolem určitých zájmů. Každá story
na stránce bude obsahovat, od
koho pochází, text bude doplněn
zdroji. Zajímavostí je, že na sociální
síti nebudou žádní moderátoři, ale
obsah, půjde upravovat a příspěvky
mohou být mazány samotnými
uživateli. Zní to hezky, ale až se na
projekt vrhne nějaká trollí farma,
bude o zábavu postaráno.
Každá firma by toužila mít doživotní zákazníky, že ano? I tady se dá
ovšem provést kolosální přehmat.
Americká letecká společnost American Airlines kdysi řešila potíže
s nedostatkem kapitálu a likvidity.
Prezident firmy Robert Crandall
rozhodl, že pasažérům aerolinky nabídnou novinku v podobě
neomezených doživotních letenek
v první třídě. Zájemci si museli nachystat 250 tisíc amerických dolarů
(v dnešních cenách asi 570 tisíc
dolarů). Od roku 1981 do roku 1994,
kdy s programem firma přestala,
si takzvaný AAirpass koupilo jen
28 lidí.
Jenže letecký byznys funguje na
malých maržích a tento nápad se
začal postupně neúnosně prodražovat. Na rozdíl od akcí typu all you
can eat, kde je člověk přece jen limitován objemem vlastního žaludku,
u unlimited letenek žádná překážka
k nonstop konzumaci není. A toho
také někteří cestující využili
způsobem, že se v AA protáčely panenky. Ukázalo se totiž, že těch 28
odvážlivců umělo počítat a rozhodli
se výhod beze studu maximálně využít. Tradují se historky, že někteří
využili až 10 000 letenek.
Jedním z nich byl jistý Steven
Rothstein, investiční bankéř z Chicaga, který dával lidem letenky,
pokud mu řekli dobrý důvod, proč
někam potřebují. Jiný zákazník pak
ročně dokázal nalétat 2 miliony
mil, často prý létal z New Yorku do
Paříže jen na oběd. V roce 2007 AA
těžce nevýhodnou službu zrušily
úplně, oficiálně kvůli podvodnému
jednání.
Zajímavý příklad manažerského pragmatismu. Peníze hned,
problémy vyřeší ti po nás. Štěstí
pro AA bylo, že tímto krokem naštvaly a ztratily jen 28 zákazníků.
Rothstein po zrušení „doživotní
letenky“ přešel ke konkurenčním
United Airlines.
Foto: ROOT.CZ
České dráhy
vstoupily
v roce 2019
do 21. století.
Ve všech vlacích
půjde nově
u průvodčích
platit kartou.
Gratulujeme!
Zvážit rizika
a uspět
04
UDÁLOSTI POHLEDEM
REDAKTORA
MARKETING & MEDIA