SOCIAL COMMERCE

Sociální nákupy porostou

Konec pandemie social commerce

neutlumí, sázejí na ni obchodníci i sítě

Text JAKUB KŘEŠNIČKA

Podle nedávné studie OSN jen během loňské‑

ho roku e­‑commerce globálně zvýšila svůj po‑

díl na retailu z 16 na 19 procent a dosáhla hod‑

noty 26,7 bilionu dolarů. To je v přepočtu přes

556 bilionů korun, což by tuzemský státní

rozpočet naplnilo na 295 let. „Statistiky uka‑

zují rostoucí důležitost online aktivit. Jsou

to informace důležité pro země, a zvlášť ty

rozvíjející se, které se snaží znovu postavit

na nohy svá hospodářství,“ uvedla Shamika

Sirimanne, šéfka pro technologie a logistiku

Konference OSN o obchodu a rozvoji.

ASIE UKAZUJE SMĚR

22

Třeba v jihovýchodní Asii roste e­‑commerce

výrazně a hlavně pak social commerce. Podle

poradenské společnosti Bain & Co dosáhla v re‑

gionu e­‑commerce hodnoty 109 miliard dolarů

a na ní se ze 44 procent podílí právě obchod

prostřednictvím sociálních sítí či chatovacích

aplikací, jako je WhatsApp. „Rostl díky covidu

mnohem rychleji než jakékoli jiné kanály. Že

zákazníkům odpovídá přímo obchodník,

pomáhá podporovat engagement a důvěru

nakupujících,“ okomentovala v reportáži

Bloombergu místní trendy Pimnara Hirankasi,

šéfka výzkumu thajské banky Ayudhya.

Právě v Thajsku dosahuje social commer‑

ce hodnoty 11 miliard dolarů, což představu‑

je polovinu on­l ine nákupů. Lídrem regionu

je ovšem Vietnam, kde tento podíl činí

dokonce 65 procent. Hodnota nákupů na

sociálních sítích je 22 miliardy dolarů, pět‑

krát více než před třemi roky. „Růst social

commerce podporuje fakt, že v jihovýchodní

Asii jsou v průměru populace velmi mladé,

vyznají se v technologiích, zvlášť těch mobil‑

ních, a jsou zároveň velmi podnikavé,“ uvedl

partner Bain & Co Alessandro Cannarsi.

Stejně, jako Cannarsi popisuje obyvatele

zemí jihovýchodní Asie, je možné charakteri‑

zovat i generaci Z, což jsou lidé narození mezi

lety 1997 a 2012. Zhruba 98 procent z nich

vlastní smartphone, na kterém „žijí“. Podle

loňské studie společnosti App Annie tráví na

různých mobilních aplikacích déle než čtyři

hodiny denně, a to bez započítání her.

PRIMÁRNÍ INSPIRACE

Jako primární zdroj inspirace při nakupo‑

vání uvádí sociální média 97 příslušníků

generace Z, jak říká studie Status of Social

Commerce od agentury The Influencer Mar‑

keting Factory. „Značky, které chtějí získat

jejich pozornost, musejí preferovat autentic‑

ký a organický obsah spíše, než ‚naleštěné

výstupy‘, které se hodily pro mileniály,“ píše

ve svém komentáři pro americký Forbes

Christoph Kastenholz, šéf a spoluzakladatel

agentury Pulse Advertising.

Nejčastěji podle něj generace Z k nákupům

využívá sítě jako Instagram, TikTok a Pinte‑

rest. Například hashtag #tiktokmademebuyit,

jímž se „ospravedlňují“ nákupy na této síti,

má více než 2,6 miliardy sdílení. Aby ale po‑

dobné nákupy byly úspěšné, musí být proces

od objevení produktu na síti po jeho zaplacení

co nejjednodušší. „Na celé cestě by mělo být

co nejméně rozptýlení a zároveň by se brandy

měly vyhýbat tomu, aby zákazníka směrovaly

na jiné stránky,“ dodal Kastenholz.

Nákupy ale probíhají snad na všech sítích,

na něž si lze vzpomenout. Různé metody

nakupování s prvky social či live streamingu

rozvíjí i Twitter, Amazon či čínský Wechat

a samozřejmě i Facebook.

V ČESKU VEDE FACEBOOK

Například v Česku má nejvíce šancí podle

nedávného průzkumu, který pro Marke‑

ting & Media exkluzivně zpracovala agentura

Ipsos, právě Facebook. Až za ní je Instagram

či YouTube. Na druhou stranu 51 procent čes‑

kých uživatelů internetu používá Instagram

k vyhledávání obchodů či restaurací a téměř

pětina loni na Instagramu něco nakoupila.

Social commerce v číslech:

2 biliony USD

takové hodnoty má

dosáhnout globální

trh social commerce

za pět let

2,6 miliardy

přes tolik zhlédnutí

má hashtag

#tiktokmademebuyit

65 %

má podíl social

commerce na online

ekonomice ve

Vietnamu, v Thajsku

je podíl 50 procent

150 miliard USD

je údajně kupní síla

generace Z