SOCIAL COMMERCE
Sociální nákupy porostou
Konec pandemie social commerce
neutlumí, sázejí na ni obchodníci i sítě
Text JAKUB KŘEŠNIČKA
Podle nedávné studie OSN jen během loňské‑
ho roku e‑commerce globálně zvýšila svůj po‑
díl na retailu z 16 na 19 procent a dosáhla hod‑
noty 26,7 bilionu dolarů. To je v přepočtu přes
556 bilionů korun, což by tuzemský státní
rozpočet naplnilo na 295 let. „Statistiky uka‑
zují rostoucí důležitost online aktivit. Jsou
to informace důležité pro země, a zvlášť ty
rozvíjející se, které se snaží znovu postavit
na nohy svá hospodářství,“ uvedla Shamika
Sirimanne, šéfka pro technologie a logistiku
Konference OSN o obchodu a rozvoji.
ASIE UKAZUJE SMĚR
22
Třeba v jihovýchodní Asii roste e‑commerce
výrazně a hlavně pak social commerce. Podle
poradenské společnosti Bain & Co dosáhla v re‑
gionu e‑commerce hodnoty 109 miliard dolarů
a na ní se ze 44 procent podílí právě obchod
prostřednictvím sociálních sítí či chatovacích
aplikací, jako je WhatsApp. „Rostl díky covidu
mnohem rychleji než jakékoli jiné kanály. Že
zákazníkům odpovídá přímo obchodník,
pomáhá podporovat engagement a důvěru
nakupujících,“ okomentovala v reportáži
Bloombergu místní trendy Pimnara Hirankasi,
šéfka výzkumu thajské banky Ayudhya.
Právě v Thajsku dosahuje social commer‑
ce hodnoty 11 miliard dolarů, což představu‑
je polovinu onl ine nákupů. Lídrem regionu
je ovšem Vietnam, kde tento podíl činí
dokonce 65 procent. Hodnota nákupů na
sociálních sítích je 22 miliardy dolarů, pět‑
krát více než před třemi roky. „Růst social
commerce podporuje fakt, že v jihovýchodní
Asii jsou v průměru populace velmi mladé,
vyznají se v technologiích, zvlášť těch mobil‑
ních, a jsou zároveň velmi podnikavé,“ uvedl
partner Bain & Co Alessandro Cannarsi.
Stejně, jako Cannarsi popisuje obyvatele
zemí jihovýchodní Asie, je možné charakteri‑
zovat i generaci Z, což jsou lidé narození mezi
lety 1997 a 2012. Zhruba 98 procent z nich
vlastní smartphone, na kterém „žijí“. Podle
loňské studie společnosti App Annie tráví na
různých mobilních aplikacích déle než čtyři
hodiny denně, a to bez započítání her.
PRIMÁRNÍ INSPIRACE
Jako primární zdroj inspirace při nakupo‑
vání uvádí sociální média 97 příslušníků
generace Z, jak říká studie Status of Social
Commerce od agentury The Influencer Mar‑
keting Factory. „Značky, které chtějí získat
jejich pozornost, musejí preferovat autentic‑
ký a organický obsah spíše, než ‚naleštěné
výstupy‘, které se hodily pro mileniály,“ píše
ve svém komentáři pro americký Forbes
Christoph Kastenholz, šéf a spoluzakladatel
agentury Pulse Advertising.
Nejčastěji podle něj generace Z k nákupům
využívá sítě jako Instagram, TikTok a Pinte‑
rest. Například hashtag #tiktokmademebuyit,
jímž se „ospravedlňují“ nákupy na této síti,
má více než 2,6 miliardy sdílení. Aby ale po‑
dobné nákupy byly úspěšné, musí být proces
od objevení produktu na síti po jeho zaplacení
co nejjednodušší. „Na celé cestě by mělo být
co nejméně rozptýlení a zároveň by se brandy
měly vyhýbat tomu, aby zákazníka směrovaly
na jiné stránky,“ dodal Kastenholz.
Nákupy ale probíhají snad na všech sítích,
na něž si lze vzpomenout. Různé metody
nakupování s prvky social či live streamingu
rozvíjí i Twitter, Amazon či čínský Wechat
a samozřejmě i Facebook.
V ČESKU VEDE FACEBOOK
Například v Česku má nejvíce šancí podle
nedávného průzkumu, který pro Marke‑
ting & Media exkluzivně zpracovala agentura
Ipsos, právě Facebook. Až za ní je Instagram
či YouTube. Na druhou stranu 51 procent čes‑
kých uživatelů internetu používá Instagram
k vyhledávání obchodů či restaurací a téměř
pětina loni na Instagramu něco nakoupila.
Social commerce v číslech:
2 biliony USD
takové hodnoty má
dosáhnout globální
trh social commerce
za pět let
2,6 miliardy
přes tolik zhlédnutí
má hashtag
#tiktokmademebuyit
65 %
má podíl social
commerce na online
ekonomice ve
Vietnamu, v Thajsku
je podíl 50 procent
150 miliard USD
je údajně kupní síla
generace Z